Як у протопланетних дисках утворюються складні органічні молекули

Вчені дослідили, яким чином у протопланетних дисках навколо молодих зір утворюються складні органічні молекули. Вони дійшли висновку, що ключовими для еволюції вуглецевих сполук виявляються так звані пилові пастки.

Органічні молекули утворюються у протопланетних дисках
Органічні молекули утворюються у протопланетних дисках. Джерело: ESO / L. Calçada

Протопланетні диски та органічні молекули

Усе живе на Землі складається з органічних молекул, які являють собою складні сполуки вуглецю. Нещодавно міжнародна група вчених змогла більше дізнатися про те, як вони утворюються в протопланетних дисках, що оточують молоді зорі.

Вчені вже давно знають, що історія органічної речовини не веде лік із першої живої клітини. Їй передувала тривала хімічна еволюція, яка розпочалася ще у протопланетній хмарі, з якої потім утворилася молода зоря, оточена диском із пилу та газу.

Саме у протопланетному диску розпочалося ускладнення сполук вуглецю. Проте вони спочатку повинні були мати форму складних багатокомпонентних молекул, що утворювали речовину, схожу на графіт. А ось як із неї утворювалися складніші сполуки, є лише загальні припущення.

Пилові пастки як місце хімічної еволюції

Нове дослідження базувалося на безлічі джерел. Наприклад, у ньому широко використовувалися дані про склад вуглистих хондритів, метеоритів, що містять значну частину органіки. Крім того, у вчених були результати дослідження протопланетних дисків, здійснені радіотелескопом ALMA.

Науковці знали, що зрештою перетворена на органічні молекули речовина має потрапити всередину хондритів, але не знали, як саме. Промені молодої зорі нагрівають речовину, створюючи умови для хімічних перетворень, проте вона обертається занадто швидко.

Рішенням виявилися так звані пилові пастки. Це зони, де рівнодійна всіх сил у пиловому диску дорівнює нулю. Саме тут камінці отримують можливість виростати у планетезималі. Хімічна еволюція перетворює прості сполуки вуглецю на азотисті основи, що входять до складу амінокислот.

Потім ті хондрити, яким пощастить пережити численні зіткнення, впадуть на планети. Там еволюція прискориться і дасть початок органічному життю.