Анатомія протопланетного диска: James Webb знайшов молекули вуглецю навколо молодої зорі

Міжнародна група астрономів використала космічний телескоп James Webb (JWST) для вивчення протопланетного диска навколо маломасивної зорі. Йому вдалося виявити велику кількість сполук вуглецю, включно з етаном.

Протопланетний диск в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Планети формуються з газопилових дисків, що оточують новонароджені зорі. При цьому, у випадках з маломасивними світилами, ймовірність формування кам’янистих планет набагато вища, ніж газових гігантів. На це вказують результати спостережень за червоними карликами у яких, зазвичай, зустрічаються тіла саме такого типу.

Раніше припускали, що хімічний склад кам’янистих планет у системах червоних карликів схожий на земний. Однак отримані JWST дані дають змогу припустити, що їхні протопланетні диски можуть еволюціонувати інакше, ніж диски навколо більш масивних зір.

Астрономи дійшли такого висновку під час вивчення новонародженого світила ISO-ChaI 147, чия маса становить лише 0,11 від сонячної. Для них був залучений JWST. Під час серії спостережень він виявив, що газ у планетоутворювальній ділянці зорі багатий на вуглець. Потенційно це може бути пов’язано з тим, що вуглець видаляється з твердого матеріалу, з якого можуть формуватися кам’янисті планети, що може пояснити, чому Земля відносно бідна на вуглець.

Молекули, знайдені телескопом James Webb у протопланетному диску зорі ISO-ChaI 147 . Джерело: NASA, ESA, CSA, R. Crawford (STScI)

Загалом JWST вдалося ідентифікувати 13 вуглецевмісних молекул, включно з бензолом, етиленом, пропіном і етаном (останній ще ніколи не знаходили за межами Сонячної системи). За словами дослідників, ці результати мають велике значення для астрохімії. Склад протопланетного диска навколо ISO-ChaI 147 кардинально відрізняється від складу дисків навколо зір сонячного типу, де переважають кисневмісні молекули, такі як вуглекислий газ і вода.

Вчені мають намір продовжити спостереження та вивчити більшу вибірку протопланетних дисків навколо маломасивних зір. Це дасть змогу зрозуміти, наскільки багаті вуглецем диски поширені в Чумацькому Шляху, і краще розібратися в процесах, що йдуть усередині них.

За матеріалами ESA