Як довго розвинута цивілізація зможе продовжувати спроби контакту з нами

Вчені проаналізували, наскільки довго інопланетна цивілізація зможе підтримувати техносигнатури — тобто цілеспрямовано створені й побічні сигнали, за якими ми чітко можемо визначити її присутність. Виявилося, що більшість із них будуть короткочасними.

Техносигнатури — річ вкрай недовговічна
Техносигнатури — річ вкрай недовговічна. Джерело: www.newscientist.com

Техносигнатури від інопланетних цивілізацій

Двоє вчених з університетів Рима та Лозанни нещодавно опублікували у The Astronomical Journal статтю, присвячену питанню, наскільки довговічними можуть бути техносигнатури. Це питання дуже важливе для нашого розуміння того, наскільки легко насправді виявити сліди інопланетної цивілізації та вступити з нею в контакт.

Техносигнатурами називають будь-які сліди застосування інопланетянами технологій, які ми можемо визначити. Найчастіше це — різноманітні випромінювання, які можуть сприйняти астрономічні інструменти на Землі. Традиційно саме вони вважаються найнадійнішим способом встановити наявність інопланетної цивілізації.

При цьому традиційно вважається, що техносигнатури є надзвичайно довговічними. Це виводиться з припущення, що інопланетні цивілізації набагато старші за нашу. Звідси випливає картина Всесвіту, в якій сигнали від інших форм життя пливуть крізь космічний простір мільйони років.

Техносигнатури недовговічні

Головна думка, яку висловлюють автори нового дослідження, що техносигнатури недовговічні. Навіть якщо цивілізація, яка їх створювала, не зникне за кілька тисяч років, не факт, що сам радіосигнал триватиме хоча б десятки земних років.

Дослідники припускають, що деякі техносигнатури, наприклад, теплове випромінювання від сфер Дайсона, справді можуть тривати мільйони років. Отже, можливо, вони зрештою приведуть нас до вже мертвих цивілізацій. Проте здебільшого ми матимемо справу з нещодавно відправленими сигналами, які надійшли до нас з відносно невеликої відстані.

Такий висновок автори дослідження ґрунтують на тому, що створення і підтримання більшості техносигнатур — достатньо витратна річ, і цивілізація буде робити це, поки вони дають хоч якусь користь їй самій. А потім їх ліквідовуватимуть через непотрібність.

Висновок роботи базується на детальному статистичному аналізі. Він, своєю чергою спирається на так званий закон Лінді, який говорить, що очікувана тривалість використання технології пропорційна її віку. А це означає, що чим примітивніша технологія, тим імовірніше, що інопланетяни використовуватимуть її раз по раз протягом тисяч років.

Щоправда, закон Лінді — це просто припущення, підтверджене лише кількома спостереженнями з практики використання технологій на Землі. Тож цілком можливо, що він тільки вносить плутанину в розрахунки.