Виявлений астероїд із трьома супутниками

Використовуючи змонтований на Дуже великому телескопі ESO (VLT) приймач SPHERE, астрономи отримали зображення астероїда Електра (130 Elektra). Воно показало, що у малого тіла є три супутники.

Астероїд Електра та його супутники. Джерело: ESO/Berdeu et al., Yang et al.

Між орбітами Марса та Юпітера лежить реліктове утворення, що залишилося від епохи ранньої Сонячної системи — Головний пояс астероїдів. У цій зоні перебуває безліч незвичайних астероїдів, походження яких пов’язане зі складом «будівельних цеглинок», що утворили протопланети земної групи. Одне з найцікавіших тіл цього виду — 200-кілометровий астероїд Електра.

Раніше було відомо, що навколо Електри обертається не один, а два супутники. Їхні орбіти на відео показані помаранчевим та зеленим кольором. Але тепер група тайських астрономів знайшла в астероїда ще один супутник, орбіта якого позначена блакитним кольором. Отже, Електра стала першим відомим нам «четверним» астероїдом.

Відкриття було зроблене під час аналізу архівних спостережень, виконаних у грудні 2014 року завдяки застосуванню провідних методів обробки даних. Третій супутник Електри отримав попереднє позначення S/2014 (130) 2. Він ближче до батьківського астероїда, ніж інші супутники. Його орбіта проходить на відстані 350 км від Електри, а блиск слабший у 1500 разів. За оцінками астрономів, діаметр S/2014 дорівнює 1,6 км. Розміри двох інших супутників, S/2003 (130) 1 та S/2014 (130) 1, становлять 6 та 2 км відповідно. Оскільки їхні спектри збігаються зі спектром Електри, швидше за все, це уламки, вибиті внаслідок її зіткнення з іншим астероїдом.

За словами дослідників, відкриття допоможе зрозуміти, як утворюються такі супутники. Своєю чергою це дає важливу інформацію про формування планет та еволюцію Сонячної системи.

Нагадаємо, що недавно астрономи виявили наймолодшу пару астероїдів у Сонячній системі.

Як у ранній Сонячній системі були розподілені метали