Виявлені залишки однієї з найперших зір у Всесвіті

Астрономи виявили незвичайну зорю. На думку вчених, знахідка є давнім залишком одного з найперших світил у Всесвіті. Це відкриття допоможе отримати нову інформацію про перші зорі, які жодного разу прямо чи опосередковано раніше не спостерігалися.

Зоря (точніше, її залишок) отримала назву AS0039. Об’єкт розташований у карликовій галактиці Скульптор приблизно за 290 тисяч світлових років від Сонячної системи. Цей зірковий залишок має найнижчу концентрацію металів, особливо заліза, з усіх світил поза Чумацьким Шляхом. Також у AS0039 помічено найнижчу концентрацію вуглецю серед зір, що коли-небудь ставали об’єктами досліджень.

AS0039
AS0039 являє собою залишки однієї з найперших зір у Всесвіті. Фото: Space.com

Дослідники вважають, що знахідка є доказом того, що залишок наднової є прямим нащадком одного з ранніх світил у Всесвіті. Особливістю ранніх зір є вкрай низький вміст металів і важких елементів.

Первинна батьківська зоря AS0039 мала масу близько 20 сонячних і, ймовірно, загинула внаслідок потужного вибуху гіпернової — його сила була в 10-100 разів більша, ніж у звичайної наднової.

«AS0039 має настільки унікальний хімічний склад, що дозволяє нам вивчити природу перших світил і, зокрема, їхню зіркову масу», — пояснив співавтор дослідження Майк Ірвін, астроном із Кембридзького університету.

Якими були перші зорі?

Хоча всі світила є кулями гарячого газу (плазми), що підігріваються енергією синтезу елементів у ядрі, вони також надзвичайно різноманітні. Всі вони мають різний колір, масу, температуру та розміри. При цьому їх можна поділити на три окремі групи — населення І, населення ІІ та населення ІІІ — залежно від їхнього хімічного складу або металевості.

Перші зірки
Перші зорі мали дуже незначний вміст металів і важких елементів. Ілюстрація: Live Science

Зорі населення I, як і Сонце та більшість інших світил у спостережуваному Всесвіті, мають високий вміст металів, особливо заліза, й багаті на інші важкі елементи (кальцій, магній). Зорі населення II — такі, як AS0039 — зустрічаються набагато рідше. Вони вкрай бідні на метали та мають дуже незначну долю важких елементів. Зорі населення III взагалі не містять металів. Такі об’єкти досі ніколи не спостерігались. Однак астрономи знають, що це найперші світила у Всесвіті.

Отже, AS0039 може бути зорею другого покоління, що утворилась із залишків зорі населення ІІІ.

За матеріалами Live Science