Висадка астронавтів на Місяць потребуватиме майже 20 пусків Starship

Реалізація місії Artemis III потребуватиме майже двох десятків пусків Starship. Про це заявила Лакіша Гокінс, помічник заступника адміністратора NASA за програмою «Місяць – Марс».

Космический корабль Starship Human Landing System (HLS) для миссии Artemis III
Космічний корабель Starship Human Landing System (HLS) для місії Artemis III (концепт). Джерело: SpaceX

2021 року компанія SpaceX виграла контракт на доставлення астронавтів експедиції Artemis III на Місяць. Згодом він був розширений шляхом включення місії Artemis IV.

Для вирішення цього завдання SpaceX планує залучити модифікацію Starship під назвою Starship HLS. План польоту передбачає, що корабель Orion з астронавтами зістикується зі Starship HLS на селеноцентричній орбіті, після чого вони перейдуть на його борт і здійснять висадку на південний полюс Місяця.

Однак, щоб Starship HLS дістався до Місяця, його спочатку потрібно дозаправити в космосі. Для цього SpaceX планує створити на навколоземній орбіті паливне сховище, яке буде заправлено кораблями-танкерами. Основне питання зараз полягає в тому, яка саме кількість рейсів може бути необхідною. У минулому Ілон Маск стверджував, що для цього може знадобитися від чотирьох до восьми пусків. Але судячи з усього, все набагато складніше. За оцінкою NASA для заповнення сховища може бути потрібна двозначна кількість рейсів. Арифметика досить проста: баки Starship вміщують 1200 тонн палива, тоді як сам корабель може вивести близько ста тонн вантажу на низьку навколоземну орбіту. Але також необхідно враховувати фактор википання, через який сховище може з часом втратити частину палива.

Пуск Starship. Джерело: SpaceX

При цьому, щоб укластися в графік, запуски танкерів мають здійснюватися в режимі шестиденної ротації. Тому SpaceX доведеться залучити одразу два космодроми: свою базу в Бока-Чіка, а також пусковий майданчик LC-39A на мисі Канаверал, який наразі переобладнують під Starship.

Також у NASA підкреслюють, що хоча Starship HLS і є одним із найважливіших компонентів місії Artemis III, на неї впливає ціла низка інших чинників. Наприклад, готовність нових місячних скафандрів, які наразі розробляє компанія Axiom Space.

Наразі запуск Artemis III формально призначено на кінець 2025 року. Але вже практично ніхто не сумнівається, що він буде перенесений.