Викривлення світла допомогло знайти найбільшу чорну діру

Астрономи знайшли одну з найбільших чорних дір у Всесвіті, яка у 30 млрд разів масивніша за Сонце. У цьому їм допоміг ефект гравітаційного лінзування, коли світло викривляється силою тяжіння.

Чорна діра
Чорна діра. Джерело: ESA/Hubble

Найбільша у Всесвіті чорна діра

Вчені з Даремського університету у Великій Британії повідомили, що вони відкрили наймасивнішу чорну діру у Всесвіті. Її розмір наближається до верхньої межі розміру, якої теоретично можуть досягти чорні діри.

Це дослідження розпочалося ще 2004 року, коли професор Алістер Едж із цього університету помітив гігантську дугу, яка могла бути результатом гравітаційного лінзування. Це явище виникає, коли перед віддаленим джерелом випромінювання проходить невидимий масивний об’єкт і його сила тяжіння викривляє світло.

Наступні 19 років вчені витратили на підтвердження природи цього феномену. У цьому їм допомогли дослідники з німецького інституту Макса Планка. Разом вони вивчали знімки космічного телескопа Hubble, який зазнімкував область космосу, де було помічене гравітаційне лінзування.

Новий метод відкриття чорних дір

Вирішальним фактором, що допоміг зробити нове відкриття, стало використання нового методу обробки даних про гравітаційне лінзування. Вчені застосували суперкомп’ютер, розташований у науковій установі DiRAC HPC.

Він провів сотні тисяч моделювань, у яких чорна діра своїм гравітаційним полем викривлювала світло від об’єкта, що перебував за нею. При цьому її маса щоразу змінювалася. А потім результат розрахунків порівнювався з картиною, що спостерігається. Саме так вчені й дізналися, що невидимий об’єкт має масу в 30 млрд разів більше за Сонце.

Доктор Найтінгейл, один зі співавторів дослідження, сказав: «Більшість велетенських чорних дір, про які ми знаємо, перебувають в активному стані, коли матерія, підтягнута близько до чорної діри, нагрівається та вивільняє енергію у формі світла, рентгенівського та іншого випромінювання».

«Однак гравітаційне лінзування дає змогу вивчати неактивні чорні діри, що зараз неможливо у далеких галактиках. Цей підхід може дозволити нам виявити багато інших чорних дір за межами нашого локального всесвіту та показати, як ці екзотичні об’єкти еволюціонували далі в космічному часі».