VISTA побачив народження нових зір

Представлене зображення було отримане Оглядовим астрономічним телескопом ESO видимого та інфрачервоного діапазону (VISTA). Воно демонструє дві туманності: NGC 3603 (ліворуч) та NGC 3576 (праворуч).

Туманності NGC 3603 (ліворуч) та NGC 3576 (праворуч). Джерело: ESO/VVVX survey

Туманності NGC 3603 та NGC 3576 знаходяться на відстанях 22 тисяч та 9 тисяч світлових років від Землі. У цих протяжних газопилових хмарах зараз активно народжуються нові світила. Їхнє інтенсивне випромінювання та потужні зоряні вітри (потоки заряджених частинок, що випромінюються ними) поступово змінюють форму туманностей.

Завдяки тому, що ці туманності розташовані на відносно невеликій (за астрономічними масштабами) відстані від Землі, астрономи користуються можливістю вивчати інтенсивний процес зореутворення. Він йде і в інших галактиках, але там його спостерігати набагато важче через великі дистанції. А оскільки VISTA має можливість фіксувати інфрачервоні промені, що проникають крізь пил, він дозволяє розрізнити деталі, приховані на оптичних знімках.

Зображені на фото туманності були виявлені Джоном Гершелем під час його поїздки до Південної Африки у 1834 році. Метою подорожі була каталогізація зір, туманностей та інших об’єктів південного неба. Його робота потім була розширена Джоном Дрейєром, який у 1888 році видав свій «Новий Загальний Каталог» (New General Catalogue). Саме так і розшифровуються літери NGC у позначенні зображених на знімках туманностей та багатьох інших астрономічних об’єктів.

Раніше ми писали, як телескоп James Webb зазнімкував зоряні пологи.