Вибух чорної діри породив галактичну «скам’янілість» у галактиці NGC 4945

Вчені NASA здійснили відкриття, що може змінити наше розуміння галактичної еволюції. Згідно з останнім звітом від Центру космічних польотів імені Годдарда NASA, астрономи розпізнали галактичну «скам’янілість», сповнену рентгенівської активності, що може розкрити таємниці розвитку та формування галактик.

NGC 4945. Місця активного зореутворення здаються яскраво-рожевими на цьому зображенні в оптичному діапазоні, зробленому 2,2-метровим телескопом Європейської південної обсерваторії в Чилі. Активне ядро галактики приховане хмарою пилу. Фото: ESO

Деталі відкриття докладно описані у звіті та новому відео. Зазначається, що галактику NGC 4945 збурило виверження надмасивної чорної діри в її центрі близько 5 млн років тому, спричинивши несподіване активне зореутворення.

Це захоплива історія, яка проливає світло на унікальний характер цієї галактики та загальну галактичну еволюцію. Досліджуючи галактичну «скам’янілість» глибше, вчені NASA намагаються визначити, чому чорна діра в центрі спричинила вибух, і чи це стало причиною імпульсивного зореутворення у галактиці.

Астрофізикиня Кімберлі Вівер, яка очолює дослідження, представила результати на 243-му засіданні Американського астрономічного товариства 11 січня в Новому Орлеані. Також команда підготувала статтю про результати, яка зараз перебуває на розгляді в The Astrophysical Journal та може стати доступною для широкого загалу при схваленні.

NGC 4945 — це активна галактика, розташована на відстані 13 млн світлових років від Землі в сузір’ї Центавра. Вона має надмасивну чорну діру у своєму центрі та служить місцем для несподіваного зореутворення, відомого як зоряний вибух. За оцінками вчених, ця галактична «скам’янілість» щороку створює масу, еквівалентну масі 18 Сонць. Це втричі перевищує швидкість зореутворення Чумацького Шляху.

Ця анімація перемикається між двома видами спіральної галактики NGC 4945. Перше це зображення у видимому світлі, зроблене оптичним приладом XMM-Newton, відтінене синім. Накладання це контурна карта лінії К-альфа заліза, яку спостерігає інструмент EPIC. Яскравіші кольори вказують на більшу концентрацію рентгенівського випромінювання. Зображення: ESA

Основна частина зореутворення відбувається в центрі галактики, й ці зоряні спалахи, як видно на галактичній «скам’янілості», тривають від 10 до 100 млн років. Таким чином, ще невідомо, коли завершиться цей процес у NGC 4945.

Раніше ми повідомляли про те, як чорні діри розлітаються у Всесвіті зі швидкістю 100 млн км/год.