Венеріанська місія NASA опинилася під загрозою

Нещодавно представлений проєкт нового бюджету NASA фактично не передбачає виділення коштів для розробки місії VERITAS. На думку експертів, брак фінансування може призвести до скасування проєкту.

У пошуках зниклого океану Венери

Місію VERITAS (Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography, and Spectroscopy) офіційно обрали для реалізації в межах відбору за програмою Discovery 2021 року. Вона розробляється Лабораторією реактивного руху (JPL NASA). В її межах до Венери передбачається відправити орбітальний апарат, який займеться її картографуванням і вивченням тектонічних процесів. Він складе детальну тривимірну карту венеріанської поверхні, яка допоможе дати відповідь на питання, якою була найближча планета в далекому минулому і чи могла вона мати океан.

Апарат VERITAS в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Для виконання поставлених завдань VERITAS буде оснащений потужною радарною системою та інфрачервоним спектрометром, який дасть змогу вченим зазирнути під хмарний покрив «Ранкової зорі» і визначити склад її поверхні. Також апарат займатиметься вивченням гравітаційного поля Венери, що дасть змогу визначити особливості її внутрішньої будови.

Проблеми місії VERITAS

Спочатку запуск VERITAS мав відбутися у 2028 році. Однак минулого року NASA повідомила про перенесення старту щонайменше на три роки. Це рішення було ухвалено після виявлення проблем, що виникли під час підготовки місії Psyche. Через неготовність апарата в потрібний термін, JPL піддалася перевірці незалежної комісії. За результатами її роботи було опубліковано звіт з описом досить серйозних інституційних проблем установи. Їх розв’язання потребуватиме виділення додаткових співробітників і коштів. У цій ситуації в JPL вирішили пожертвувати VERITAS, відклавши реалізацію місії на кілька років.

Венера в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech/Peter Rubin

Однак нещодавно опублікований проєкт нового бюджету NASA на 2024 рік фактично не передбачає виділення коштів на місію. VERITAS отримає лише 1,5 млн наступного року, тоді як раніше NASA передбачала витратити на її розробку 56,7 млн доларів. І хоча офіційно це не скасування проєкту, на думку багатьох експертів, йдеться саме про це.

Водночас варто зазначити, що за реальне виділення бюджетних коштів у США відповідає Конгрес. Тиск наукової спільноти, незадоволеної ситуацією з VERITAS, здатен змінити ситуацію та врятувати місію. Цьому можуть посприяти й нещодавні новини про виявлення на Венері активного вулкана.