Вчених приголомшили загадкові структури у Чумацькому Шляху

Міжнародна команда астрофізиків виявила сотні загадкових структур у центрі Чумацького Шляху, які стали несподіванкою для вчених. Ці одновимірні космічні нитки являють собою сотні горизонтальних або радіальних філаментів — тонких, витягнутих структур розігрітого газу, які потенційно виникли кілька мільйонів років тому і взаємодіяли зі Стрільцем А* — надмасивною чорною дірою в центрі Чумацького Шляху. У галактичних масштабах нитки мають відносно невелику довжину: від 5 до 10 світлових років.

MeerKAT
Зображення галактичного центру MeerKAT із кольоровим кодуванням усіх ниток. Фото: Northwestern University

Ці висновки були зроблені майже через 40 років після того, як Фархад Юсеф-Заде, провідний автор дослідження, та інші вчені виявили поблизу центру Галактики іншу популяцію з майже 1000 одновимірних ниток, розміром до 150 світлових років завдовжки кожна. Але потім вчені знайшли ще сотні парних ниток у тій самій області у 2022 році. Тоді дослідники припустили, що ниткоподібні структури, ймовірно, пов’язані з активністю Стрільця А*, а не зі спалахами наднових, як вони вважали раніше. Нове дослідження підкріплює і розвиває попередні висновки.

MeerKAT
Зображення центру галактики MeerKAT з кольоровим кодуванням кутів положення коротких горизонтальних ниток. Фото: Northwestern University

Фархад Юсеф-Заде, професор фізики та астрономії Вайнберзького коледжу мистецтв і наук Північно-Західного університету, прокоментував ці результати, сказавши: «Я був приголомшений, коли побачив ці структури. Ми довго працювали, щоб переконатися, що це не помилка. Ми з’ясували, що ці нитки мають певний порядок і пов’язані з нашою чорною дірою. Це велике задоволення, коли ви знаходите порядок у хаосі ядра Галактики».

Горизонтальні проти вертикальних

Дослідники виявили структури, аналізуючи зображення, отримані телескопом MeerKAT Південноафриканської радіоастрономічної обсерваторії, який має 64 супутникові антени заввишки майже 20 м кожна, з’єднані через кожні 8 км.

Попри схожість між нововиявленими нитками й тими, що були ідентифіковані в 1984 році, автори нового дослідження не вважають, що популяції мають абсолютно однакові риси. Вертикальні нитки розташовані перпендикулярно до галактичної площини, тоді як горизонтальні — паралельно до неї та спрямовані радіально в бік чорної діри. Вертикальні нитки оточують ядро Чумацького Шляху, а горизонтальні, здається, поширюються в один бік до чорної діри.

MeerKAT
Зображення центру галактики, отримане за допомогою телескопа MeerKAT, з позначеними кольором положеннями довгих вертикальних ниток. Фото: Northwestern University

Їхня поведінка також відрізняється. Горизонтальні нитки випромінюють теплове випромінювання, а матеріал, пов’язаний з молекулярними хмарами, частково або повністю занурюється у відтік із чорної діри. Вертикальні нитки є магнітними й утримують електрони космічних променів, що рухаються на швидкостях, близьких до світлової.

За словами вчених, їм потрібні наступні дослідження, щоб визначити, чи з’являється струменевий відтік саме з чорної діри, а отже, існує більше ниток по обидва боки від чорної діри.

Стрілець A* — найближча до нас надмасивна чорна діра, яка розташована в 25 тис. світлових років від нас. Але вона відносно спокійна, тому її дещо складно вивчати. Але ця робота надає докази того, що недавно вона викидала досить багато енергії в космос.

Раніше ми повідомляли про те, як Чумацький Шлях виявився легшим, ніж здавалося

За матеріалами Eureka Alert.