Чумацький Шлях виявився легшим, ніж здавалося

Вчені виявили, що маса звичайної матерії у Чумацькому Шляху менша, ніж вважалося досі. Це вдалося з’ясувати під час пошуку на небі швидких радіосплесків, здійсненого за допомогою особливого масиву антен.

Обсерваторія, яка досліджувала швидкі радіосплески
Радіообсерваторія Deep Synoptic Array. Джерело: Caltech

Швидкі радіосплески

Швидкі радіосплески — таємничі короткострокові події, які тривають усього кілька десятків секунд і виникають ніби з порожнечі. Поки вчені сперечаються про їхнє походження, дослідження цих таємничих явищ дозволило уточнити масу Чумацького Шляху.

Для того, аби систематично вивчати швидкі радіосплески, треба постійно оглядати достатньо велику ділянку неба. При цьому це треба робити з такою точністю, яка б дозволила помітити монетку на поверхні Місяця.

Deep Synoptic Array

Саме такі параметри пошуку забезпечує радіообсерваторія Deep Synoptic Array. Вона складається зі 110 антен, які працюють разом, і розташована в долині Оуенс у Центральній Каліфорнії. У майбутньому швидкі радіосплески можна буде досліджувати на ще разючішому інструменті — DSA-2000.

Він складатиметься з 2000 антен і розташовуватиметься в Неваді. Але навіть сьогоднішні результати значно збільшують наші знання про швидкі радіосплески. Адже за один тільки 2022 рік Deep Synoptic Array бачив їх 30 разів, у той час, як від моменту відкриття у 2007 році й до початку роботи цього інструменту зареєстровано лише 21.

Робота ускладнювалася ще й тим, що довелося у поточному режимі обробляти величезні масиви даних спостережень. Їхній потік складав 24 Гб/с. Це значно більше, ніж можуть опрацювати більшість сучасних комп’ютерів.

Маса Чумацького Шляху

Дослідження швидких радіосплесків дало досить несподіваний результат. Річ у тім, що вони приходять до нас з позагалактичних глибин космосу і несуть на собі сліди перешкод, які вони зустріли на своєму шляху.

Гало Чумацького шляху
Гало Чумацького Шляху. Джерело: www.space.com

Досліджуючи їх, вчені змогли оцінити масу звичайної баріонної речовини у гало — зовнішній сферичній частині Чумацького Шляху. Вона виявилася несподівано низькою — усього 10 відсотків від загальної маси. Решта 90 відсотків припадає на темну матерію.

Водночас, за спостереженнями вчених у Всесвіті, це співвідношення складає 16 до 84. Такий результат добре узгоджується з деякими моделями еволюції зоряних систем. Відповідно до них значні об’єми звичайної речовини вимиваються з гало галактик внаслідок зворотного зв’язку з процесами притоку до них речовини ззовні.