Вчені знайшли речовину наднової у метеориті

Хімічний склад метеорита Гіпатія говорить про те, що його батьківське тіло містило у собі міжзоряний пил, який утворився під час вибуху наднової типу Ia. Про це йдеться у статті, опублікованій у журналі Icarus.

Метеорит старший за Сонячну систему

30-грамовий метеорит Гіпатія був знайдений 1996 роуку в Лівійській пустелі в Єгипті. За оцінками вчених, він упав на Землю 25—30 млн років тому.

Фрагмент метеорита Гіпатія. Джерело: Romano Serra

Вчені вперше звернули серйозну увагу на Гіпатію 2013 року. Хімічний аналіз метеорита виявив у ньому мікроалмази, що утворилися під час проходження через земну атмосферу, а також вкраплення різних елементів, серед яких були сліди дуже специфічних вуглецевих сполук, які називають поліароматичними вуглеводнями. Вони є компонентами міжзоряного пилу, який існував ще до утворення Сонця. Це означало, що Гіпатія може бути старший за Сонячну систему.

Пил наднової

Не дивно, що вчені продовжили вивчати метеорит. Команда південноафриканських дослідників провела повторний аналіз речовини Гіпатії з метою встановлення відсоткового вмісту різних елементів. Дослідження виявило надзвичайно низький рівень вмісту кремнію, хрому та марганцю при підвищеному вмісті заліза, сірки, фосфору, міді, а також ванадію.

Наднова в уявленні художника. Джерело: ESA/Hubble

На думку вчених, це говорить про те, що Гіпатія є своєрідним «міксом» з двох типів речовин, що мають різне походження. Вони сформувалися внаслідок осідання давнішого міжзоряного пилу на примітивному небесному тілі, що сформувався всередині протосонячної туманності.

При цьому міжзоряний пил, що увійшов до складу Гіпатії, має досить цікаве походження. Він утворився під час спалаху наднової типу Ia. Такі події відбуваються внаслідок термоядерного вибуху білого карлика у подвійній системі, який перевищив межу маси через поглинання матерії зорі-компаньйона. На сьогодні Гіпатія є першим метеоритом, у якому була знайдена речовина наднової.

Раніше ми розповідали про виявлення у метеоритах усіх чотирьох будівельних блоків ДНК.

За матеріалами https://www.sciencedirect.com