Вчені знайшли ознаки геотермальної активності на карликових планетах

Дослідники повідомляють, що знайшли ознаки присутності геотермальної активності на карликових планетах Ериді та Макемаке. Про це свідчить співвідношення водню до дейтерію у складі метану. Вчені підозрюють, що під поверхнею цих світів можуть ховатися океани рідкої води.

Карликові планети  Ерида та Макемаке
Карликові планети Ерида та Макемаке. Джерело: Southwest Research Institute

Карликові планети Ерида та Макемаке

Команда дослідників під керівництвом співробітників Південно-Західного науково-дослідного інституту США здійснила цікаве відкриття. Вони знайшли докази гідротермальної або метаморфічної активності в межах крижаних карликових планет Ериди та Макемаке.

Ці небесні тіла перебувають у Поясі Койпера за орбітою Плутона та переважно складаються з замерзлих газів і водяної криги. Їхні розміри зовсім невеликі: Ерида приблизно така ж, як Плутон, тобто менша за земний Місяць, а Макемаке порівнювана з Хароном, тобто ще вдвічі менша.

Про обидві карликові планети давно вже відомо, що там присутня органіка, принаймні у вигляді найпростішого вуглеводню метану. А ось щодо того, як він утворився, у вчених донедавно не було жодних припущень. Тут їм на допомогу і прийшов космічний телескоп James Webb.

Про що розповів метан?

Метан — це молекула, що складається з одного атома вуглецю та чотирьох атомів водню. Однак останній може бути представлений як звичайним «однопротонним» ізотопом, так і важким дейтерієм, у ядрі якого є ще й нейтрон. І за їхнім співвідношенням учені можуть встановити, чи утворилася речовина ще разом із Сонячною системою, чи вона пережила пізніший розігрів.

Так от, аналіз, здійснений приладами James Webb, показав, що співвідношення водню та дейтерію в метані Ериди та Макемаке середнє. Отже, він не первісний, а утворився внаслідок ендогенної активності. Тобто десь у глибинах карликових планет принаймні в минулому було потужне джерело тепла, яке й дозволило утворитися цій речовині.

Це відкриває двері для однієї цікавої можливості. Тепло, що дозволило утворитися метану, також могло розтопити кригу. А отже, під поверхнею крижаних карликів в минулому могли існувати океани рідкої води, які, можливо, існують і досі.

Взагалі уявлення про об’єкти пояса Койпера за минулі два десятиріччя зазнали зазнали значних змін. Раніше всі вважали, що крижані карлики — це релікти часів утворення Сонячної системи, що лишалися незмінними протягом мільярдів років. Проте відтоді, як зонд New Horizones пролетів повз Плутон, вчені дедалі більше переконуються, що карликові планети весь цей час продовжували еволюціонувати. Не дивлячись на свою «холодність», вони все ж живі, й цілком можливо, що в їхніх океанах можуть існувати якісь організми.

За матеріалами: phys.org