Вчені знайшли найбільш намагнічений пульсар у Всесвіті

Пульсар PSR J0901-4046 з 2020 року відомий своїм неймовірно повільним у порівнянні з іншими подібними об’єктами періодом обертання. Нове дослідження показує, що потужність його магнітного поля раніше недооцінювали.

Пульсар
Пульсар. Джерело: phys.org

Найбільш намагнічений пульсар у Всесвіті

Вчені стверджують, що пульсар PSR J0901-4046 є нейтронною зорею з найпотужнішим магнітним полем, відомим людям. Цей об’єкт відкрили 27 вересня 2020 року. Радіотелескоп MeerKAT «почув» його на частоті 1284 МГц. Тоді всі звернули увагу насамперед на несподівано довгий період обертання нейтронної зорі — 75,9.

Для об’єкта, діаметр якого вимірюється десятками кілометрів, така швидкість обертання може здатися величезною, але насправді більшість пульсарів обертається ще спритніше. Вони роблять багато обертів за одну секунду. Саме тому PSR J0901-4046 виявився неймовірним рекордсменом, період обертання якого був утричі більшим за його попередника.

Тоді вчені оцінили силу магнітного поля у 130 трильйонів тесла. Це неймовірно багато, і людство навіть у лабораторних умовах не може отримати таких полів. Але згодом вчені виявили, що і цієї величини замало для того, аби цей пульсар був таким, яким ми його бачимо.

Виникла гіпотеза, що насправді він є не пульсаром, а магнетаром — іншим типом нейтронних зір. Але тоді ставало б незрозумілим, чому він все ж продовжує випромінювати періодичні сигнали, нехай і настільки повільно.

Неймовірно потужне магнітне поле

У новому дослідженні вчені припустили, що PSR J0901-4046 все ж є пульсаром. Вони відмовилися від моделі магнітно-дипольного випромінювання і припустили, що його механізм має бути інший — перетворення енергії під час розмноження плазми.

Ця модель передбачає, що магнітне поле PSR J0901-4046 насправді на два порядки потужніше, ніж вважалося, і складає цілих 27 квадрильйонів гаусів. Тобто він дійсно є одним із найсильніше намагнічених об’єктів у Всесвіті.

Дослідники додали, що надзвичайно сильне магнітне поле PSR J0901-4046 вказує на те, що пульсар сповільнюється не шляхом магнітно-дипольного випромінювання, а скоріше внаслідок виникнення електричного струму близько 56 мегаампер, коли обертальна енергія витрачається на прискорення заряджених частинок.