Учені вперше виростили рослини у місячному ґрунті

Учені з Університету Флориди вперше успішно виростили рослину в місячному ґрунті. Це досягнення допоможе майбутнім колоністам на Місяці вирощувати власні культури для виживання далеко від Землі без додаткових джерел їжі.

Вчені Роб Ферл і Анна-Ліза Пол
Вчені Роб Ферл і Анна-Ліза Пол дивляться на посаджене в місячний ґрунт насіння різних рослин, що росте під світлодіодним освітленням. На той час вчені ще не знали, чи проросте насіння в місячному ґрунті взагалі

Для проведення експерименту вчені Роб Ферл та Анна-Ліза Пол переконали NASA надати їм зразки місячного реголіту, зібрані у різних місцях на Місяці під час трьох місій Apollo, що відбулися п’ять десятиліть тому. Після тривалих переговорів ученим вдалося отримати трохи реголіту. Потім вони помістили насіння витривалої різушки Таля в крихітні зразки бідного на поживні речовини місячного реголіту та стали чекати, що трапиться.

Дивовижний результат

На подив учених, зелені паростки з’явилися вже за два дні. Однак на шостий день стало зрозуміло, що рослини виявилися дуже слабкими, у порівнянні з контрольною групою, посадженою у вулканічний земний попіл. Наприклад, рослини в місячному реголіті росли повільніше і мали кволе коріння, у деяких із них листя швидко почало висихати та вкрилося червоною пігментацією.

Вирощування у місячному ґрунті рослини

На 20-й день, саме перед тим, як рослини почали цвісти, команда зібрала їх, подрібнила та вивчила РНК, що присутня у всіх живих клітинах і має структурну схожість із ДНК. Результати підтвердили, що рослини справді відчували стрес і реагували аналогічно тому, як би різушка росла в суворих умовах на Землі, наприклад, у ґрунті з великою кількістю солі або важких металів.

Важливе значення для космічних подорожей

Тепер команда планує використовувати той самий реголіт, щоб посіяти в ньому більше насіння, щоб з’ясувати, чи надали початкові рослини якийсь вплив на місячний матеріал. Іншими словами, з’ясувати, чи не став ґрунт сприятливішим після пророщування в ньому рослин до цього.

Паросток різушки Таля у місячному реголіті. Фото: AP

Дослідження дуже важливе для NASA, що просуває програму Artemis з повернення людей на поверхню Місяця через півстоліття після місій Apollo. Також це повернення допоможе людству дізнатися про безпечні способи відправлення та висадки людини на Марс.

Раніше астронавти на Міжнародній космічній станції також експериментували зі способами вирощування їстівних рослин та зібрали рекордний урожай перцю чилі. Навіть більше, їм вдалося приготувати космічний фастфуд.

James Webb виявив найвіддаленіший вибух наднової у ранньому Всесвіті