Вчені розгадали таємницю смуг Юпітера

Вчені розгадали загадку, чому смуги в атмосфері Юпітера мають різний напрямок обертання та чому вони раз на кілька років починають стрімко змінюватися. Усе через течії у магнітному полі планети-гіганта.

Смуги на Юпітері
Смуги на Юпітері. Джерело: phys.org

Смуги на Юпітері поводяться дивно

Місія Juno нещодавно допомогла розгадати чергову загадку магнітного поля Юпітера, найбільшої планети Сонячної системи. Вона пов’язана з поведінкою його атмосфери. У ній вирують дуже сильні широтні вітри, які видовжують хмари вздовж екватора. Внаслідок цього вони набувають вигляду смуг, які, разом із вихорами, такими як Велика червона пляма, є найголовнішими особливостями вигляду планети.

При цьому в різних широтах Юпітера вітри дмуть вусібіч. На екваторі вони мають східний напрямок, але в міру зміщення на північ та південь набувають західного напрямку. Потім все ще раз змінюється і ближче до полюсів вони знову дмуть на схід.

Але і це ще не все. Раз на 4–5 років зі смугами в атмосфері Юпітера відбуваються разючі зміни. Смуги починають змінювати свій колір. А іноді стаються справжні катастрофи, в результаті яких погода повністю змінюється і пояси хмар перемішуються.

Що викликає зміни

Вчені ще раніше змогли визначити, що ці зміни певним чином пов’язані з коливанням інфрачервоного випромінювання на глибині 50 км під поверхнею планети. А його, своєю чергою, викликають течії, причиною яких стають зміни у магнітному полі планети.

Саме його багато років вивчав апарат Juno. Він виявився значно довговічнішим, ніж розраховували його проєктувальники, та стійким до дії радіаційних поясів гігантської планети. Саме ці спостереження і стали основою висновків, які зробили вчені у новому дослідженні.

«У магнітному полі планети виникають хвилеподібні рухи, які називаються торсіонними коливаннями. Захоплює те, що коли ми розрахували періоди цих коливань, вони відповідали змінам, які можна побачити в інфрачервоному випромінюванні на Юпітері», — заявив Кріс Джонс, один із двох авторів дослідження.

Зміни у смугах на Юпітері
Зміни у смугах Юпітера. Джерело: Arrate Antuñano/NASA/IRTF/NSFCam/SpeX

Зміни у магнітному полі Юпітера

Зокрема вчені відстежують цікаву ділянку магнітного поля Юпітера, яка має назву «Велика блакитна пляма», хоча кольори в її випадку є умовними. Це просто область магнітного поля планети-гіганта з особливими характеристиками.

Велика блакитна пляма рухається на схід. Однак останнім часом вона стала пригальмовувати. Вчені вважають, що це початок великого коливання. Воно викличе величезну кількість торсіонних коливань, які вкотре розірвуть та перемішають кольорові лінії на Юпітері.

Загалом науковці вже зрозуміли, як зміни у верхніх шарах атмосфери пов’язані з процесами, які відбуваються у його глибинах. Загадкою лишається лише конкретний механізм перетворення магнітних коливань на інфрачервоне випромінювання. Про нього допоможуть скласти уявлення майбутні дослідження.