Науковці просять людей допомогти їм відшукати новонароджені чорні діри

Одним із найскладніших завдань сучасної астрономії є пошук чорних дір, що утворилися після вибухів кілонових. Науковці з Нідерландів мають додаток, завдяки якому аматори можуть долучитися до аналізу даних для прискорення цього процесу.

Аматори можуть допомогти знайти чорні діри
Аматори можуть допомогти знайти чорні діри. Джерело: phys.org

Як знайти новонароджені чорні діри

Нідерландський консорціум із вивчення чорних дір нещодавно випустив нову версію свого додатка BlackHoleFinder. Раніше ця програма для пошуку кілонових була доступна тільки двома мовами: англійською та нідерландською, тепер же розробники додали іспанську, німецьку, китайську, бенгальську, польську та італійську. Завдяки цьому науковці сподіваються залучити всіх охочих до користування застосунком.

Кілонова — це процес злиття двох чорних дір. Він супроводжується вивільненням великої кількості енергії у вигляді електромагнітного випромінювання та гравітаційних хвиль, а результатом її є народження чорної діри. При цьому це дуже короткочасна подія, яка фіксується протягом лише дуже нетривалого часу.

Найкраще її «чують» саме детектори гравітаційних хвиль. А от вчасно спрямувати на небо оптичні та радіотелескопи й зрозуміти, як випромінювання та коливання простору співвідносяться між собою, досі вдалося лише раз — у 2017 році.

Річ у тім, що коли детектори «ловлять» гравітаційну хвилю, яка триває кілька мілісекунд, точність визначення її джерела складає сотні квадратних градусів. Тому навіть якщо встигнути відреагувати на цю подію оптичними телескопами, їм доведеться відзняти чималу ділянку зоряного неба, щоб відшукати на ній джерело.

Чим займатимуться аматори

Варто зазначити, що просто відсканувати таку велику ділянку зоряного неба вже є проблемою. Однак нещодавно до її розв’язання зроблений важливий крок. На півночі Чилі запрацював новий телескоп BlackGEM. Він самотужки здатний виконати більшу частину цієї роботи. Але хтось ще має знайти серед безлічі даних саму кілонову.

Саме цим і займаються астрономи-волонтери, які користуються додатком BlackHoleFinder. Це завдання — не з простих, адже є чимало сигналів як рукотворного, так і природного характеру, які треба відрізнити від електромагнітних хвиль кілонової.

Зазвичай зараз такі задачі намагаються доручати спеціально навченим нейромережам. Співробітники Нідерландського консорціуму з пошуку чорних дір теж спробували створити штучний інтелект. Він трохи попрацював, після чого стало зрозуміло, що люди все ж краще шукають чорні діри.

Зараз є дійсно неймовірна можливість стати першовідкривачами чорної діри. В обсерваторії Лас-Кумбрес є кілька роботизованих телескопів із діаметром дзеркала 400 мм. І нещодавно її керівництво дозволило аматорам використовувати їх для пошуку кілонової. Знайшовши підозрілий сигнал за допомогою додатку BlackHoleFinder, будь-який користувач може навести телескоп на необхідну ділянку неба та розгледіти її краще.