Наскільки небезпечна для нас кілонова

Кілонові — це яскраві спалахи, які виникають під час злиття двох нейтронних зір. Високоенергетичне випромінювання, яке в результаті них народжується, потенційно може знищити життя на Землі. Але для цього катастрофа має відбутися зовсім поруч із нами.

Вибух кілонової
Вибух кілонової. Джерело: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva/Spaceengine

Космічні небезпеки

Група вчених опублікувала статтю, яка присвячена дослідженням ризиків для Землі від кілонових. Ці потужні спалахи виникають під час зіткнення двох нейтронних зір. Останні є надзвичайно щільними рештками звичайних світил, які колись вибухнули як наднові.

У космосі взагалі вистачає високоенергетичних подій, які потенційно могли б нести небезпеку для Землі, якби відбулися десь поруч: наднові, злиття чорних дір, припливні руйнування. Ми можемо побачити їх крізь увесь Всесвіт, а значить, на відстані у кілька світових років вони здатні «підсмажити» нашу планету.

Щоправда, Земля теж не беззахисна. Її атмосфера та магнітне поле здатні ефективно розсіювати та поглинати значну долю частинок. А щільність енергії від потужного спалаху падає пропорційно квадрату відстані до нього.

Тож, наприклад, щодо наднових вчені не дуже переймаються. Найближчою до нас зорею, яка в наступні кілька тисячоліть може перетворитися на неї, є Бетельгейзе. А до неї цілих 600 світлових років, отже, у разі вибуху вона лише на десятки тижнів перетвориться на зорю, яскравість якої на нашому небі буде співмірна з Місяцем.

Наскільки небезпечні кілонові

А ось те, наскільки небезпечні кілонові, досі ніхто не підраховував. Тож вчені вирішили з’ясувати, на якій відстані високоенергетичні промені від неї будуть занадто сильними для того, аби атмосфера та магнітне поле могли б від них захистити.

Дослідники виділили у вибуху кілонової три основні фактори, які можуть спричинити проблеми на Землі. Перший — це рентгенівське випромінювання, яке виходить з полярних областей нейтронних зір. Воно виявилося небезпечним на відстані до 16 світлових років, оскільки добре розсіюються.

Другий фактор — власне сам спалах, який переважно походить від екваторіальних областей зір, що стикаються. Він являє собою гамма-випромінювання, яке розсіюється ще краще, тому для Землі небезпечний на відстанях до 13 св. років.

З третім фактором все набагато складніше. Це — ударна хвиля, фронт газу, який розширюється у просторі. На відміну від перших двох чинників, які розповсюджуються зі швидкістю світла, ця хвиля рухається значно повільніше. Вона здатна досягти нашої планети за тисячі, а то й десятки тисяч років після вибуху. Небезпечна вона при цьому на відстані до 36 св. років.

Проте всі ці цифри — дуже невеликі за космічними масштабами. Кілонові не настільки часте явище у космосі, аби ми зустрілися з якоюсь із них. Тож небезпека від них для Землі мінімальна.