Вчені пропонують змінити визначення планети

У 2006 році Міжнародний астрономічний союз встановив сучасне визначення планети. Однак недавно науковець Жан-Люк Марго запропонував знову його змінити, аби воно стало зрозумілішим.

Вчені пропонують змінити визначення планети
Вчені пропонують змінити визначення планети. Джерело: www.skyatnightmagazine.com

Визначення планети

Недавно у журналі Planetary Science Journal була опублікована стаття, присвячена класифікації небесних тіл. У ній колектив авторів під керівництвом Жана-Люка Марго, професора Каліфорнійського Університету в Лос-Анджелесі, запропонував нове визначення планети.

Насправді навколо Сонця та інших зір обертається величезна кількість різноманітних об’єктів, деякі з яких зовсім не схожі на інші. Саме тому вчені намагаються розділити їх на класи, одним з яких і є планети. Востаннє їхнє визначення змінювали 2006 року. Тоді ж ввели поняття «карликові планети» й зарахували до них Плутон.

Згідно із цим визначенням, планетою є небесне тіло, яке обертається безпосередньо навколо Сонця, має достатньо сильну гравітацію, аби під її впливом набути сферичної форми, й здатне очистити свою орбіту. До кожного із цих пунктів у авторів нового дослідження є претензії.

Що не так із чинною класифікацією

Перше, що не подобається Марго з колегами — це прив’язка визначення до Сонця. На початку 2000-х екзопланети все ще були новинкою і тому їхнє існування не враховане. А вони ж можуть обертатися не лише навколо зір, а ще й навколо коричневих карликів та залишків наднових.

Ще більше питань до терміну «очистити орбіту». У визначенні планети просто відсутні якісь чисельні параметри, щоб точно сказати, якого розміру об’єктів і на якій відстані не має бути поруч із небесним тілом, аби його можна було назвати планетою.

Нарешті, зі «сферичністю форми» теж не все гаразд. Окрім того, що навіть Земля трохи відрізняється від ідеалу, це визначення звучить неконкретно. До того ж для віддалених об’єктів ми часто просто не можемо визначити їхню форму, і саме це гальмує визнання багатьох із них карликовими планетами.

Нове визначення

Нове визначення, яке пропонують автори статті, у чомусь простіше, а в чомусь — складніше, ніж попереднє. Крім того, воно значно конкретніше. Згідно з ним, планетою є будь-яке небесне тіло, що обертається навколо зорі, залишку наднової чи коричневого карлика, має масу більше, ніж 1023 кг, але менше, ніж 13 мас Юпітера.

Саме таке визначення планети Марго запропонує Міжнародному астрономічному союзу в серпні. Якщо його ухвалять, то Плутон до числа великих планет це не поверне. Для цього у нього занадто мала маса. Проте визначеності у роботі астрономів має стати більше.