Вчені пояснили появу великих галактик у ранньому Всесвіті

Дослідники змогли пояснити дивний надлишок масивних галактик у ранньому Всесвіті, який бачить космічний телескоп James Webb. На їхню думку, це пояснюється тим, що газ та пил не так швидко видувалися з них, як зараз, і зір утворювалося набагато більше.

James Webb побачив дивовижно великі галактики
James Webb побачив дивовижно великі галактики. Джерело: www.space.com

Загадкові спостереження James Webb

Вчені з Єврейського університету в Єрусалимі нещодавно опублікували модель зореутворення, яка пояснює, чому в ранньому Всесвіті так багато галактик, які мають велику масу та розмір. Про їхнє існування ми дізналися завдяки знімкам, які протягом останнього року отримав космічний телескоп James Webb.

Дивина полягає в тому, що, відповідно до всіх моделей, за кілька сотень мільйонів років після Великого вибуху велика кількість зір просто не встигла б утворитися. Проте космічний телескоп показав системи, що мають масу в десятки мільярдів сонячних.

Це примусило багатьох засумніватися у тому, що ми досі знали про космос. Дехто кинувся переглядати моделі утворення галактик. А хтось взагалі дійшов до того, що поставив під сумнів теорію Великого вибуху.

Нова модель зореутворення

Ізраїльські вчені звернули увагу, що наші оцінки кількості зір, які б встигли утворитися у ранньому Всесвіті, спираються на сучасну модель їхнього утворення. А вона говорить про те, що процес цей вкрай неефективний.

Тільки 10 відсотків газу, який входить до складу молекулярних хмар, зрештою припадає на зорі. Решта ж видувається зоряним вітром від новонароджених світил. Маємо негативний зворотний зв’язок: чим більше зір утворюється, тим менше їх може народитися. Проте у ранньому Всесвіті умови мали бути значно екстремальнішими, й там усе могло відбуватися не так.

Відповідно до нової моделі, коли Всесвіту було лише кілька сотень мільйонів років, зорі у ньому народжувалися дуже великими, їхній життєвий шлях до перетворення на наднові тривав лише близько мільйона років. У таких умовах зоряний вітер просто не встигав видути весь газ. Тож негативний зворотний зв’язок не виникав.

За словами дослідників, усе це добре пояснює аномалії, які помітив James Webb. Однак для того, щоб повністю зрозуміти, в чому річ, треба об’єднати отриману модель із поясненням інших процесів, наприклад, утворення зародків надмасивних чорних дір вагою у 1000 разів більшою за Сонце.