Вчені дослідили потрійну карликову галактику в сузір’ї Діви

Китайські дослідники звернули увагу на карликову галактику VCC 322, розташовану в скупченні Діви. Вона взаємодіє з двома такими ж самими невеличкими системами. Науковці змогли розгледіти, як відбувається ця взаємодія.

Карликова галактика
Карликова галактика. Джерело: science.nasa.gov

Карликові галактики у Всесвіті

Команда науковців на чолі з Лан-Юе Чжаном з Університету Китайської академії наук у Пекіні нещодавно дослідила карликову галактику VCC 322. Ця зоряна система демонструє ознаки взаємодії зі своїми сусідами, тож астрономи вирішили як слід роздивитися, що при цьому відбувається із цими зоряними системами.

Карликові галактики з масою до 5 млрд сонячних складають більшість зоряних систем у відомому Всесвіті. Вважається, що їхнє злиття багато в чому визначається масивнішими сусідами. Водночас великі галактики, можливо, колись сформувалися саме з таких невеликих об’єктів.

Вчені вважають, що злиття карликових галактик відбувається на всіх червоних зсувах. Тобто вони взаємодіяли між собою завжди від самого формування перших зір. Інша справа, що побачити цей процес на великих відстанях дуже важко, тому кожне подібне спостереження є досить цінним.

Як VCC 322 взаємодіє із сусідами

Сама VCC 322 важить приблизно як 90 млн сонць і розташована у скупченні діви. Останнє є найближчим до Чумацького Шляху великим кластером. Воно містить чимало таких невеликих систем. Тож не дивно, що неподалік від галактики, яка зацікавила науковців, є ще дві, з якими вона взаємодіє — VCC 319 і VCC 334.

Для того, аби їх дослідити, вчені використали Канадсько-Франко-Гавайський телескоп (CFHT). Він дав їм можливість провести широкосмугові зображення цієї галактики. Ці дані були доповнені даними камери темної енергії (DECam) на телескопі Blanco 4m.

Що показали спостереження?

Спостереження показали, що VCC 322 має помітний довгий прямий припливний хвіст. Розмір цього хвоста можна порівняти з головною галактикою, а його вік оцінюється приблизно в 10 млрд років. При цьому більша частина її маси представлена старими світилами. Проте помітною цю систему робить невелика кількість старих світил.

Подальший аналіз даних показує, що VCC 322 є дисковою галактикою, тоді як VCC 319 — об’єкт раннього типу. Крім того, VCC 319, здається, демонструє ізофотальне скручування, що вказує на те, що вона, ймовірно, взаємодіє з VCC 322.

Спостереження також виявили постійну активність зореутворення у VCC 322. Однак воно у цій галактиці здається пригніченим у порівнянні з іншими відомими системами подібної маси у скупченні Діви. Автори статті припускають, що поштовх, викликаний злиттям/взаємодією, ймовірно, спричиняє нагрівання газу, пригнічуючи активність зореутворення в VCC 322.

Приєднуйтесь: https://t. me/ustmagazine