В уламку скелі знайшли матеріал із протопланетного диска часів формування Сонячної системи

За 4,5 млрд років, відколи Сонячна система сформувалася з дископодібної хмари пилу та газу, відбулися значні зміни. Матерія протопланетного диска зазнала серйозних перетворень: утворила планети, піддалася впливу сонячного випромінювання, плазми та взаємодії з іншими атомами. У результаті основні компоненти раннього пилового диска важко розпізнати, але все ж можливо.

Ілюстрація протопланетного диску
Протопланетний диск в уявленні художника. Зображення: Pinterest

Міжнародна команда вчених виявила сліди початкового матеріалу в стародавній скелі, знайденій на Землі у 2018 році. Вважається, що цей матеріал зародився з протопланетного диска, коли Сонячна система перебувала у стані зародка. Це відкриття може пролити світло на історію Сонячної системи та основні будівельні блоки, з яких утворилося все навколо нас.

Сонце народилося у хмарі пилу. Щільніша частина хмари зруйнувалася під дією гравітації, утворивши диск, що живив зростальну зорю. Залишки цього диска сформували планети, супутники, астероїди, комети та крижані шматки породи, що утворюють Хмару Оорта. Вважається, що ця хмара збереглася відносно незмінною з моменту народження Сонячної системи, що робить її важливим об’єктом для вивчення початкового матеріалу.

Проте цей матеріал важко вивчити. Навіть коли кометні уламки потрапляють в атмосферу Землі, вони часто згорають під час падіння. Але деякі кометні фрагменти можуть зберегтися всередині метеоритів і досягати поверхні Землі неушкодженими.

NWA 14250
Аналіз деяких уламків у метеориті NWA 14250 за допомогою трансмісійної електронної мікроскопії. Фото: Science Advances

Дослідники під керівництвом Елішеви ван Кутен із Копенгагенського університету вивчили метеорит NWA 14250 за допомогою електронного мікроскопа і спектроскопічного аналізу. Вони виявили, що деякі мінерали всередині метеорита, ймовірно, мають кометне походження. Це відкриття свідчить про те, що метеорити, подібні до NWA 14250, можуть допомогти вивчати склад ранньої Сонячної системи.

Крім того, виявлені уламки нагадують ті, що знайдені в інших метеоритах із зовнішньої Сонячної системи поблизу Нептуна, а також зразки з астероїда Рюгу. Це свідчить про те, що первісний матеріал був відносно поширеним і склад протопланетного диска був однорідним під час формування Сонячної системи.

Це відкриття дозволяє розкрити історію акреції сонячного протопланетного диска.

Раніше ми повідомляли про те, як вода у Сонячній системі з’явилася задовго до формування планет.

11 вересня в Арктиці спостерігалася мінімальна кількість льоду