Знайдений у Сахарі метеорит може переписати історію ранньої Сонячної системи

Знайдений у Сахарі метеорит має незвичайний хімічний склад, що може змінити наше уявлення про утворення Сонячної системи. За його допомогою можна точніше розраховувати вік космічних об’єктів.

Кристали у метеориті
Кристали у метеориті. Джерело: Steve Jurvetson / Wikimedia

Незвичний метеорит

Метеорит із назвою Erg Chech 002 був знайдений у травні 2020 року в піщаному морі Ерг-Чех, що в пустелі Сахара на півдні Алжиру. Він містить характерні зеленуваті кристали, котрі допомогли науковцям зрозуміти, що відбувалося у Сонячній системі мільярди років тому.

У новому дослідженні, опублікованому в журналі Nature Communications, науковці проаналізували ізотопи свинцю та урану та підрахували, що його вік становить близько 4,56556 млрд років, з точністю до 120 тис. років.

Це одна з найточніших цифр, коли-небудь розрахованих для об’єктів, що потрапили на Землю з космосу. Результати також ставлять під сумнів деякі поширені припущення про ранню Сонячну систему. Річ у тім, що це перший у світі «метеорит-бумеранг» — камінь, який залишив Землю, провів тисячоліття в космосі, а потім повернувся.

Алюміній, уран та вік метеорита

Близько 4,567 млрд років тому наша Сонячна система утворилася з величезної хмари газу та пилу. Серед багатьох елементів у цьому середовищі був алюміній, який існував у двох формах. Перша — стабільна форма, алюміній-27. Друга — алюміній-26, радіоактивний ізотоп, що утворюється переважно під час вибухів зір, який із часом розпадається на магній-26. Ізотоп алюмінію дуже корисний для вчених, які хочуть зрозуміти, як сформувалася і розвивалася Сонячна система. Оскільки він розпадається з часом, ми можемо використовувати його для датування подій, особливо впродовж перших чотирьох-п’яти мільйонів років життя нашої планетної системи.

Однак, щоб використовувати алюміній-26 для розуміння минулого, нам потрібно знати, чи був він розподілений рівномірно, чи в одних місцях згущувався щільніше, ніж в інших. Щоб з’ясувати це, потрібно буде точніше розрахувати абсолютний вік деяких стародавніх космічних порід.

Дивлячись лише на алюміній-26, ми не зможемо цього зробити, оскільки він розпадається порівняно швидко. Він корисний для визначення відносного віку різних об’єктів, але не їхнього абсолютного віку в роках. Але якщо ми об’єднаємо дані про ізотоп алюмінію з даними про уран і свинець, ми зможемо досягти певного прогресу.