В океані Енцелада знайдено ключовий компонент життя

Під час аналізу даних, зібраних місією Cassini, міжнародна команда дослідників виявила сліди сполук фосфору в океані Енцелада. Це один із ключових елементів, необхідних для виникнення та підтримки життя.

Енцелад. Джерело: NASA/JPL/Space Science Institute

Енцелад — це 500-кілометровий супутник Сатурна. Попри відносно невеликі розміри, він є одним із найактивніших тіл Сонячної системи. Ця активність полягає в регулярних викидах гейзерів на південному полюсі супутника. Джерелом їхнього підживлення є підповерхневий океан, розташований під крижаною корою Енцелада.

За роки своєї місії апарат Cassini кілька разів пролітав через викиди Енцелада, що дало можливість вивчити їхній склад. Під час подальшого аналізу вчені з’ясували, що в підповерхневому океані супутника міститься велика кількість мінералів і органічних молекул, включно з речовинами, необхідними для формування амінокислот. Усе це значно підвищило інтерес до Енцелада, який зараз вважається одним із найперспективніших місць для пошуку позаземного життя в Сонячній системі.

Викиди з океану Енцелада. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Під час нового дослідження вчені сконцентрувалися на даних, зібраних аналізатором космічного пилу Cassini під час прольотів Енцелада, а також кільця Е (воно складається з його викидів). Їм вдалося виявити, що деякі з крижаних частинок містять велику кількість фосфатів натрію: сполуки, що містить натрій, кисень, водень і фосфор. Його концентрація, щонайменше, у сто разів перевищує концентрацію цієї речовини в океанах Землі.

На думку дослідників, настільки висока концентрація фосфатів є результатом взаємодії між багатою на карбонати водою та мінералами на дні океану Енцелада. Аналогічний механізм може існувати й на інших океанічних світах Сонячної системи.

Виявлення фосфатів є важливою віхою в розумінні процесів, що відбуваються в океані Енцелада. Крім того, воно робить ще більш привабливою ідею, що в океані супутника може існувати якесь життя. Фосфор об’єднується з цукрами та утворює каркас молекул ДНК, а також допомагає відновлювати та підтримувати клітинні мембрани. Знахідка напевно посилить інтерес вчених, які виступають на користь відправлення нової місії до Енцелада, яка змогла б більш детально дослідити цей вельми незвичайний світ.