В атмосфері «гарячого юпітера» WASP-121b вирують гігантські шторми

WASP-121b — газовий гігант, який в 1,87 раза більший за Юпітер і в 1,18 раза масивніший. Виявлена у 2016 році, ця екзопланета обертається навколо своєї материнської зорі типу F6, WASP-121, всього за 1,3 дня. Такий тип екзопланет ще називають «гарячими юпітерами».

WASP-121b
WASP-121b на орбіті зорі типу F6, WASP-121. Ілюстрація: Space Engine

WASP-121b розташована настільки близько до зорі, що подальше наближення призвело б до розриву її гравітацією. За оцінками астрономів, температура на планеті сягає 2500 градусів за Цельсієм. За таких температур розплавляється більшість твердих речовин.

У своїй праці вчені з Каліфорнійського технологічного інституту, зокрема дослідник Джек Скіннер та його колеги, проаналізували спостереження WASP-121b, здійснені Hubble у 2016, 2018 та 2019 роках. Вони виявили, що атмосфера планети є динамічною і змінюється з часом.

Застосувавши складні методи моделювання, дослідники пояснили ці зміни як результат погодних явищ в атмосфері екзопланети. Так були виявлені масивні погодні фронти, шторми та циклони, які з’являються і руйнуються через велику різницю температур між стороною, спрямованою до зорі, й темним боком планети.

Автори також виявили зміщення найгарячішої точки екзопланети та точки, найближчої до зорі, а також зміни хімічного складу атмосфери, виміряного спектроскопією. Ці висновки базуються на комп’ютерних моделях, які допомагають пояснити спостережувані зміни в атмосфері.

«Вивчення погоди на екзопланетах має важливе значення для розуміння складності атмосфер на інших світах, особливо при пошуку далеких планет з умовами, придатними для життя. Інформація, яку ми отримали, використовується для висновків про хімічний склад, температуру та хмари атмосфери WASP-121b в різні періоди часу. Це надає нам докладну картину зміни планети з плином часу», — пояснює значущість відкриття Джек Скіннер.

Раніше ми повідомляли про те, як Hubble виявив втрачання важких металів атмосферою екзопланети.

За матеріалами sci.news