Вчені роздивилися темний бік «гарячого юпітера»

Астрономи змогли вивчити припливно зафіксований «гарячий юпітер» WASP-121b. Ця планета завжди повернута до своєї зірки одним боком. Вчені змогли дізнатися, як на такій планеті відбувається рух атмосфери.

Гарячий юпітер
«Гарячий юпітер». Джерело: NASA/JPL-Caltech

«Гарячий юпітер» WASP-121b

Співробітники ряду американських університетів працюють над даними про екзопланету WASP-121b. Цей «гарячий юпітер» розташований настільки близько від своєї зорі, що один його оберт навколо неї займає всього 30 годин. Гравітаційні сили центрального світила діють настільки сильно, що період обертання планети навколо власної осі зрівнявся з орбітальним.

Внаслідок цього одна з півкуль WASP-121b завжди повернута до зорі, а на іншій, відповідно, завжди панує ніч. І хоча планета знаходиться на відстані у 850 світлових років від нас, космічний телескоп Hubble зміг роздивитися не тільки її «нічний», але й «денний» бік.

Вчені спостерігали за планетою протягом двох її повних обертів. Завдяки цьому вони змогли встановити, які умови існують в атмосфері цьго газового гіганта, вдвічі більшого за Юпітер. Виявилося що на денному боці температура коливається від 2500 до 3500 градусів за Кельвіном. Нічний бік прохолодніший, але й там температури сягають 1500 K. При цьому спектр об’єкту видає присутність води та деяких інших речовин.

Вода на WASP-121b

На Землі колообіг води в атмосфері починається з її випаровування, потім відбувається конденсація у вигляді хмар і, нарешті, випадіння на поверхню. Атмосфера WASP-121b влаштована інакше. На денному боці планети молекули води нагріваються до 3000°C і перетворюються на плазму з окремих атомів водню та кисню. Виникає вітер, що дме зі швидкістю 5 км/с. Він відносить атоми на нічний бік. Над ним вони охолоджуються достатньо для того, щоб знову об’єднатися в молекули води. Але атмосферний потік несе їх далі, й вони знову опиняються на денному боці, де усе починається з початку.

При цьому так поводить себе на планеті не тільки вода. З залізом і навіть корундом (оксидом алюмінію) відбувається та сама історія. Температура над нічним боком достатньо низька, щоб ці екзотичні матеріали там випадали у вигляді дощу. Чи це дійсно так, покажуть нові дослідження.

За матеріалами: phys.org