Ударна хвиля більша за Чумацький Шлях посіяла хаос серед п’яти галактик

Космічний телескоп James Webb отримав феноменальну світлину знаменитого об’єкта, який зветься Квінтет Стефана. Потужний телескоп разом з обсерваторією ALMA допоміг виявили секрет, що раніше був непомітний для астрономів. Під час щорічної пресконференції Американське астрономічне товариство заявило, що їм вдалося виявили абсолютний хаос, що насправді відбувається серед цих п’яти яскравих галактик.

Квінтет Стефана. Комбіноване зображення на основі даних телескопів Chandra та James Webb. Джерело: NASA/ JPL-Caltech/ESA/CSA/STScI /CXC/SAO

Одна з чотирьох галактик, названа NGC 731b, також відома як Intruder («Зловмисник»), генерує гігантську ударну хвилю, яка в кілька разів більша за Чумацький Шлях. Її швидкість складає 800 км/с. З такою швидкістю подорож із Землі до Місяця тривала б усього вісім хвилин. Ця надзвичайно інтенсивна ударна хвиля не тільки руйнує все на своєму шляху, а й збурює хмари теплого та холодного молекулярного водню серед квінтету, що може запустити процес народження світил.

Детальний погляд на ударну хвилю в Квінтеті Стефана
Детальний погляд на ударну хвилю у Квінтеті Стефана. Фото: NASA

«Молекулярна хмара, що пронизує міжгалактичний газ і залишає за собою хаос, надзвичайно рідкісна та ще не повністю вивчена. Нові дані показують, що ми зробили наступний крок у розумінні хаотичної поведінки та бурхливого життєвого циклу молекулярних газових хмар у Квінтеті Стефана», — сказав Бьорн Емонтс, астроном із Національної радіоастрономічної обсерваторії та один із дослідників проєкту.

Вчені, які спостерігали за цим явищем через James Webb та ALMA, кажуть, що всередині цих хмар можуть формуватись зорі, а невелике зіткнення двох таких хмар газу може навіть запустити утворення абсолютно нової галактики.

Космічний телескоп James Webb
Космічний телескоп James Webb. Зображення: NASA

Дані, зібрані James Webb під час спостереження за цією ударною хвилею, можуть допомогти вченим зрозуміти, як турбулентні впливи у міжгалактичному середовищі відобразились на подальшій еволюції раннього Всесвіту.

Раніше ми повідомляли про те, як James Webb відкрив свою першу екзопланету.