У пошуках позаземного життя: чи можуть бактерії існувати в молекулярних хмарах

Китайський астроном Леї Фенг опублікував статтю, в якій запропонував вельми екзотичне місце для пошуку позаземного життя. На його думку, воно може зароджуватися в щільних молекулярних хмарах.

Молекулярна хмара в туманності Оріона. Джерело: Astrobin

Молекулярні хмари іноді називають зоряними колисками. Це області з досить високою щільністю речовини, щоб там могли утворюватися молекули: насамперед водню, а також деякі інші сполуки, включно з монооксидом вуглецю. А це саме те, що використовують для життя метаногенні бактерії. Вони поєднують вуглекислий газ з воднем. У результаті відбувається хімічна реакція, під час якої виділяється енергія. Її продуктами є вода та метан.

Існує й альтернатива. Живі істоти можуть використовувати в аналогічній реакції чадний газ або ацетилен. Отже, є кілька можливих хімічних шляхів, які гіпотетична форма життя на основі метану могла б використовувати для отримання енергії.

Основна проблема життя в молекулярних хмарах пов’язана з температурою. Вона може досягати -263 ℃. Це дуже холодно навіть для земних екстремофілів. Крім того, там немає твердої поверхні.

Але, на думку Лея Фенга, це не обов’язково нездоланне обмеження. За його словами, ключовим фактором життя є рідина, яка використовується клітинами для метаболізму. У випадку із земним життям — це вода. Однак у молекулярних хмарах, як її аналог може використовуватися водень. Відомо, що молекули водню зберігають рідкий стан у діапазоні від – 252 ℃ до – 258 ℃. А це типова температура молекулярних хмар.

Як зазначив автор, вуглекислий газ в умовах молекулярної хмари існує у твердій формі. Гіпотетичне життя може кріпитися до цих крупинок. За розрахунками китайського вченого в щільній молекулярній хмарі має міститися достатня кількість вільної енергії для виживання метаногенів.

На цей час усе описане є лише умоглядною концепцією. Але її можна перевірити. Присутність метаногенів різко змінить хімічний баланс молекулярної хмари. І якщо астрономам пощастить знайти хмару з винятково високою кількістю метану, це може вказувати на те, що перед нами дім для позаземного життя.

Якщо ж припустити, що подібне життя могло зародитися в хмарі, з якої сформувалася Сонячна система, йому б напевно «сподобалася» первинна атмосфера Землі. Ба більше, його нащадки могли дожити до наших днів на Європі та Титані.

За матеріалами https://www.space.com