У кільцях дерев знайшли сліди найпотужнішого в історії сонячного спалаху

Науковці, що працюють у французьких Альпах, знайшли у кільцях напівскам’янілих дерев сліди колосального сонячного спалаху, що відбувся 14 300 років тому. Якби така подія сталася зараз, то вона могла б вивести з ладу всю енергосистему Землі.

Напівскам'янілі стовбури,що свідчать про спалах.
Напівскам’янілі стовбури, що свідчать про спалах. Джерело: Cécile Miramont

Сліди у деревах

Приблизно 14 300 років тому Земля зіткнулася із сонячним спалахом небаченої потужності. До такого висновку дійшли дослідники, які вивчають напівскам’янілі дерева у французьких Альпах. Вчені з Колеж де Франс досліджували їх на берегах річки Друзе, поблизу Гапа.

Ці стовбури ще не до кінця мінералізувалися, тому з них можна вилучити вуглець. Це дослідники й зробили, наслідком чого стало відкриття незвичного піка радіоактивних ізотопів вуглецю, який припадає на кінець останнього льодовикового періоду.

Ізотопи — це різновиди атомів одного елементу, які відрізняються один від одного кількістю нейтронів. Радіоактивний вуглець постійно утворюється у верхніх шарах атмосфери, тому його присутність у кільцях дерев, де він відкладається, ні в кого питань не викликає. Проте у зразках з річки Друзе його виявили в якійсь неймовірній кількості.

Тож вчені запідозрили, що причиною цього міг бути надзвичайно потужний спалах на Сонці. Вони порівняли отримані результати з кернами гренландського льоду і переконалися, що саме тоді ж у ньому спостерігається підвищена кількість берилію. Це підтверджує їхнє припущення.

Найпотужніший спалах в історії

Сонячний спалах — досить звична подія на поверхні нашого світила. Заряджені частинки від нього регулярно досягають нашої планети, викликаючи магнітні бурі. Час від часу вони стають настільки сильними, що викликають перебої зі зв’язком на певних територіях.

Раз на кілька років чи десятиліть на Сонці стається значно потужніший спалах. Тоді вимикається не лише радіозв’язок, а й електромережі. Найпотужнішою за всю історію безпосередніх спостережень вважається подія Керрінгтона, яка сталася 1859 року, коли електричної мережі на Землі ще не було. Тому вчені припускають, що справжньої люті Сонця ми ще на собі не відчули.

Адже спостереження ідуть тільки з кінця XVII століття. А з різних геологічних свідчень вчені дізналися, що за останні 15 тис. років на Сонці принаймні 9 разів відбувався спалах на порядок потужніший за подію Керрінгтона. Зокрема, у 774 та 993 роках н.е. відбулися так звані «події Міяке».

А у 2022 році вчені знайшли сліди гігантського спалаху віком 9200 років у антарктичній кризі. Проте нова подія перевершує своїм масштабом навіть його. Якби вона сталася зараз, то по всій Землі виникли б серйозні проблеми з електропостачанням.