У Хануку астронавти на МКС провели цікавий фізичний експеримент

Астронавтка NASA Джасмін Могбелі, перебуваючи на Міжнародній космічній станції (МКС), не лише святкувала Хануку, але й провела цікавий фізичний експеримент. На висоті 400 км над Землею в невагомості на тлі захоплюючого виду Землі з ілюмінатора вона розкрутила дрейдл — чотиригранну дзиґу, що є традиційною святковою єврейською іграшкою. Крутіння дрейдла — це традиційна гра під час Хануки, яка поєднується з головним обрядом запалювання ханукальних свічок.

МКС
Астронавтка Джасмін Могбелі демонструє, що відбувається, коли ви розкручуєте дрейдл на МКС. Авторство зображення: NASA

Цікаво, що дзиґа під час обертання навіть почала набирати швидкість. Зупинив її лише удар по об’єктиву фотокамери. Це навіть викликало сміх у командира екіпажу SpaceX Crew-7. Відео цього цікавого експерименту можна переглянути нижче.

Джасмін Могбелі, яка зазвичай святкує Хануку та Різдво з родиною вдома, взяла з собою в космос дерев’яний дрейдл, повстяну менору та сімейну фотографію.

Цього року Ханука розпочалась 7 грудня і триватиме до 15 грудня. Головне єврейське свято періодично святкується в невагомості. Першим, хто відзначив його в космосі, був астронавт NASA Джеффрі Гоффман. Це сталось у 1993 році під час місії STS-61 для ремонту космічного телескопа Hubble.

Після третього виходу у відкритий космос Гоффман відзначив Хануку з менорою та дрейдлом. На відео він пояснює особливості обертання єврейської дзиґи, що разюче відрізняється від обертання в земних умовах. Річ у тому, що фізика обертальних рухів на Землі має три компоненти. По-перше, це власне обертання. По-друге, ефект прецесії, що викликає зміну напрямку осі. Нарешті, є ще нутація — коливання обертового об’єкта.

Дрейдл має кутовий момент, пов’язаний із відстанню від центру обертання. На Землі він поступово сповільнюється та зупиняється через тертя об повітря та поверхню. Сповільнюючись, дзиґа втрачає свій кутовий момент. Потім сила тяжіння змушує її опуститись і повністю зупиняє обертання. Але в космосі правила трохи інші, оскільки ця сила відсутня, тож дзиґа може обертатися значно довше. Якби її розкрутили у відкритому космосі, де взагалі немає опору повітря, вона крутилася б роками.

Раніше ми розповідали про «космічні» спецоперації Моссаду.

За матеріалами mashable.com