TRAPPIST-1.  Холодні околиці

TRAPPIST-1 — дуже тісна система. Усі її планети розташовані до своєї зорі ближче, ніж Меркурій до Сонця. Відстані між ними можна порівняти скоріше з супутниками Юпітера, ніж з планетами Сонячної системи. Але на її околицях є два фантастичні крижані світи.

Планети зорі TRAPPIST-1
Система TRAPPIST-1. Джерело: Тhespaceway.info

Крига та пара TRAPPIST-1g

Шоста планета системи обертається на відстані приблизно 7 млн км від своєї зорі. Один оберт вона робить за 12,5 земних діб. Попри те, що орбіта TRAPPIST-1g все ще у шість разів ближча до свого світила, ніж у Меркурія, вона вже лежить за зовнішньою межею зони, придатної до життя.

Планета приблизно на 15% більша за Землю, але при цьому трохи легша. Це дає вченим привід запідозрити, що вона значною мірою складається з води у різних агрегатних станах. Моделі взаємодії магми, океану й атмосфери показують, що TRAPPIST-1g мала б отримати щільну оболонку з водяної пари.

TRAPPIST-1g
TRAPPIST-1g. Джерело: Вікіпедія

Але які умови на планеті існують зараз — достеменно невідомо. Без урахування  впливу атмосфери температура на ній мала б становити від -78 до -109°C. Однак атмосферний парниковий ефект може сильно розігрівати планету. Тож цілком можливо, що під газовою оболонкою ховається глобальний океан.

Все ж більшість дослідників схильні вважати, що атмосфера TRAPPIST-1g не може підтримувати температуру та тиск, достатні для існування рідкої води. Скоріше за все, ця планета є екзотичним світом, де співіснують атмосфера з водяної пари, щільніша за земну, та суцільна кора з екстремального різновиду криги.

Крижаний карлик TRAPPIST-1h

Найбільш віддалена від зорі планета системи TRAPPIST-1 обертається навколо неї усього за 18 земних діб. Її середня відстань від світила все ще менша, ніж між Сонцем та Меркурієм, але, попри це, планета нагадує маленьку замерзлу Землю.

Дослідження показують, що радіус TRAPPIST-1h становить 78% земного. Але ця планета має усього 33% маси Землі. При цьому на ній багато води, яка мала б утворювати достатньо товсту крижану кору.

TRAPPIST-1h. Джерело: Вікіпедія

Теоретично навіть ця планета могла б мати оболонку з рідкої води, що означало б потенційну життєпридатність. Та можливим це було б лише за умови існування товстої атмосфери, яка б спричиняла значний парниковий ефект. Але дослідження, здійснені у 2021 та 2022 роках, ознак газової оболонки навколо неї не показують. Тож, скоріш за все, поверхня цього світу позбавлена життя. Що зовсім не виключає існування його в океані під поверхнею, цілком ймовірного за наявності вулканічної активності на планеті.

Що ще цікавого є у системі

У цілому планетна система TRAPPIST-1 має кілька цікавих особливостей. Усі її планети рухаються орбітами, близькими до кругових. При цьому майже у всіх із них осьове обертання синхронізоване з орбітальним. Тому, на відміну, наприклад, від Проксими Центавра b, лібрацій на них не відбувається, тобто місцеве «сонце» на небосхилі практично не рухається.

При цьому орбіти планет розташовані настільки близько, що коли вони проходять одна повз іншу, їх видно навіть не як яскраві зорі, а як невеликі диски. І відбувається це раз на кілька днів.

Усі планети системи обертаються у резонансі між собою. Періоди обертання першої та другої планет співвідносяться як 8:5, другої та третьої — 5:3, третьої та четвертої — 3:2, четвертої та п’ятої — також 3:2, п’ятої та шостої — 4:3, шостої та сьомої — знову 3:2. У цьому можна було б побачити якийсь таємний знак, але такі «узгодження» орбіт виникають самі по собі внаслідок гравітаційної взаємодії.

Обертання планет TRAPPIST-1, втілене у звуках

Про цю систему ми ще дізнаємося багато цікавого. Зокрема, можна очікувати, що дослідження космічного телескопа James Webb остаточно поставлять крапку в питаннях про склад і температуру атмосфер планет. Також можливо, що його спектрограф зможе знайти на якійсь із них ознаки органічних молекул.