ТОП-5 аніме про підкорення космосу

Представляємо вашій увазі добірку з п’яти аніме, у яких ідеться про підкорення космосу. Перший політ у космос в альтернативному світі, космічні перегони за гелій-3 та складнощі підготовки космонавтів — усе це можна побачити у перелічених фільмах і серіалах.

Скафандр космонавта — не таке вже і часте явище в Аніме
Головний герой аніме «Королівські космічні сили — Крила Хоннеаміз»

Серйозні аніме про космос

Японська індустрія анімації щороку випускає у світ десятки фільмів та серіалів, присвячених найрізноманітнішим темам і розрахованих на різні категорії глядачів. Більшість із них достатньо легковажні, не претендують на реалізм і охоплюють у першу чергу дітей і молодь. На превеликий жаль, у нас про аніме найчастіше судять саме по них.

Космос — не найпопулярніша тема в аніме. Проте ця категорія нараховує десятки фільмів і серіалів. Серед них є ті, котрі з повною впевненістю можна поставити в один ряд із такими шедеврами жанру «космічна опера», як «Зоряний шлях» і «Зоряні війни».

Аніме «Космічний лінкор «Ямато»
«Космічний лінкор «Ямато» — яскравий приклад «спейс-опери» в аніме

Але зараз мова піде не про них, а про значно менш відомі аніме, що несуть у собі мінімум фантастичного елемента. У них достатньо реалістично показана не лише технічна сторона польотів у космос, але й ті соціальні, психологічні, політичні та навіть філософські проблеми, які пов’язані з ним.

«Королівські космічні сили — Крила Хоннеаміз» (1987 рік)

Повнометражний анімаційний фільм «Королівські космічні сили — Крила Хоннеаміз» вийшов на екрани у 1987 році, коли Японія лише розпочинала свою власну космічну програму. Він розповідає про історію першого польоту в космос в альтернативному світі, де існує держава Хоннеаміз та її сусід, з яким вона перебуває у ворожих стосунках. Рівень розвитку техніки у цьому світі приблизно відповідає 50–60-м рокам.

Аніме прикметне тим, що художники приділили велику увагу кожній дрібничці, яка з’являється у кадрі. Попри те, що тутешні автомобілі та літаки не мають прямих аналогів у реальному світі, їхній вигляд базується на проєктах, які реально існували, й кожна деталь — на своєму місці. Те ж саме стосується і всього іншого у фільмі: грошей, алфавіту, військової форми, навіть конструкції першого космічного корабля. Всі вони могли би бути й у нас.

Найцікавіше у польоті першого космонавта країни Хоннеаміз — те, що ніхто до нього серйозно не ставиться. Для більшості він — лише самогубець, який хоче сісти на купу вибухівки та підпалити її. Тому і сприймають його то як модного медійного персонажа, то як засіб набрати політичний капітал, то взагалі як інструмент для провокації війни. І лише невеличка групка вчених-фанатиків знає, що йому доведеться зробити найважливіший крок в історії людства — першим вийти з його колиски.

Зрештою, Широцу Ладату — таке ім’я головного героя — все ж вдається досягти орбіти. Але питання, які він ставить собі та іншим, дуже відрізняються від «Що корисного люди можуть отримати від освоєння космосу». Замість цього він розмірковує над тим, чи зможуть люди принести у Всесвіт щось, окрім безглуздої метушні, інтриг, крові та сміття.

«Планетес» (2003 рік)

26-серійний серіал про будні космічних сміттярів має назву «Планетес», яку інколи перекладають як «Мандрівники». Але це не зовсім правильно — вона містить гру слів. Адже для самої історії важливі не тільки ті, хто переміщуються між орбітами, а й небесні тіла, що колись були названі цим словом через свої хитрі траєкторії.

Події розгортаються у 2075 році. Людство досягло Місяця та Марса і заснувало на них невеликі поселення. На навколоземних орбітах розташовані кілька великих космічних станцій. Стали реальністю пасажирські суборбітальні польоти. Готується до старту корабель для польоту на Юпітер.

«Планетес» — це аніме про космічних сміттярів
Головні герої «Планетес» — космічні сміттярі

І все це — на технологіях, що так чи інакше існують зараз. У серіалі немає штучної гравітації, крім тієї, що створюється відцентровими силами. Звуки у вакуумі не розповсюджуються. Кораблі використовують хімічні, плазмові чи термоядерні реактивні двигуни.

При всьому тому головними героями серіалу є співробітники відділу боротьби з космічним сміттям однієї з корпорацій. Уламків на орбіті стало вже настільки багато, що вони реально призводять до смерті людей. Попри це відповідні відділи компаній, які взялись освоювати навколоземний простір, завжди недоукомплектовані й там працюють лише найвідданіші прихильники цієї справи.

Але ще більших фанатиків космосу відбирають для польоту на Юпітер. Чи варто кидати все навколо заради польоту туди — вирішує один із головних героїв. Водночас з’являється терористичне угруповання, у якого до цього корабля ще більше запитань. Адже поки багаті країни розважаються подорожами до інших планет, бідні не можуть розв’язати свої земні проблеми.

«Миля місячного світла» (2007 рік)

Події серіалу «Миля місячного світла» розгортаються на початку XXI століття — практично в наші дні. Але у світі серіалу космос освоюється значно інтенсивніше. Поруч зі звичною Міжнародною космічною станцією можна побачити автономних роботів, а на Місяці будується база.

Навколо останньої розгортаються основні події серіалу. Людство летить на Місяць не стільки заради знань, скільки за джерелом енергії. У місячному реголіті повно гелію-3, що використовується як термоядерне паливо. І навколо нього земні уряди та корпорації ведуть складні, брудні та інколи криваві ігри.

«Миля місячного світла»
Персонажі «Милі місячного світла»

У всю цю історію виявляються втягнутими двоє друзів — Горо Саруватарі та Джек Вудбрідж, які мріють про космос. Дорогу туди вони торують кожен по-своєму, але зрештою зустрічаються на Місяці.

Окрім мирного, у космосі триває й військове протистояння між США та КНР. Обидві країни таємно від решти світу розробляють нові технології та вже вивели на орбіту бойові космічні кораблі, які здаються надзвичайно реалістичними та навіть ведуть бойові дії, не переймаючись тим, що уламки можуть пошкодити цивільну інфраструктуру.

Серіал вирізняється відвертістю контенту. І мова не тільки про нецензурну лексику, сцени сексу, кров і смерть. Серед сторін конфлікту немає білих і пухнастих. Навіть Японія, що ніби намагається триматися якомога далі від протистояння, насправді сильно корумпована, але при цьому заради власних космічних амбіцій готова грати проти союзників.

«Миля місячного світла»
Космічні апарати з аніме «Миля місячного світла»

Також варто зазначити, що два 12-серійних сезони містять лише частину сюжету манги (коміксів), за якою їх знято. У неекранізованій частині йдеться про військовий конфлікт між США і Китаєм на Місяці та велике місто на ньому, побудоване через півтора десятка років після цього.

«Космічні брати» (2012 рік)

Серіал «Космічні брати» вийшов на екрани у 2012 році. Він базується на однойменній манзі, яка виходить і до сьогодні, й охоплює лише частину її сюжету. Попри це, він складається із цілих 99 серій, що розповідають про шлях двох братів Нанба у космос.

При цьому серіал майже позбавлений фантастичної складової. Основна увага в ньому приділена підготовці астронавтів. Космічні агенції Японії (JAXA) та США (NASA) показані такими, якими вони є насправді. Прототипами головних героїв є справжні астронавти — зокрема, Соіті Ногуті озвучив у ньому сам себе безпосередньо з борту МКС.

Події серіалу розпочинаються у 2025 році, коли люди починають будувати місячну базу. При цьому варто пам’ятати, що фільмувався він у часи, коли основним варіантом повернення на Місяць вважалася програма Constellation. Тому колосальної ракети SLS у ньому немає. Зате надзвичайно реалістично показані Ares I і Ares V.

Головним чином серіал присвячений старшому брату Мутто, який саме проходить відбір і підготовку як астронавт. Виявляється, що стежити за цим надзвичайно цікаво, адже організована вона як справжній квест, у якому провал на кожному етапі означатиме відтермінування здійснення мрії про політ.

Аніме «Космічні брати»
Молодший з «космічних братів» Намба Хібіто

Не обійшли увагою й молодшого брата Хібіто, який саме летить на Місяць. У серіалі показано, що прогулянка по ньому може бути вкрай небезпечною і залишити на здоров’ї астронавта відбиток, який назавжди закриє йому дорогу в космос.

У серіалі присутня величезна кількість подробиць, що стосуються запуску кораблів у космос. Наприклад, обов’язкова льотна підготовка астронавтів, яка відбувається на реактивних літаках T-38. Або, наприклад, робота інженерів, які проєктують «місячний баггі» та парашутні системи для повернення капсули на Землю. Багато уваги приділено також радіотелескопу на зворотному боці Місяця.

Найсильніша сторона серіалу — розкриття другорядних персонажів. У «Космічних братах» ясно показано, що серед людей, які пройшли відбір в астронавти, випадкових особистостей немає. Кожен із них має історію, що привела його туди, видатні здібності та неабияку мотивацію.

«Класна криза» (2017 рік)

Існує думка, що аніме — це легковажне відео про школярів, їхні клуби, поїздки на пляж і шкільні фестивалі. 13-серійний серіал «Класна криза» цю думку повністю підтверджує. Нюанс полягає у тому, що школа, а точніше — академія, до якої ходять герої, розташована на Марсі майбутнього, коли людство вже підкорило всю Сонячну систему.

Аніме «Класна криза»
«Класна криза» — це аніме про те, як школярі будують космічні кораблі

Просто корпорація, що піднялася завдяки виробництву плазмових двигунів для космічних кораблів, вирішила розв’язати проблему інженерних кадрів, відібравши здібних дітей і надавши їм можливість ще у середній школі отримати відповідні навички у виробничих лабораторіях.

І вже серед цієї маси обрали найобдарованіших учнів, для яких створили A-TEC — гібрид елітного класу з конструкторським бюро. Класним керівником призначили талановитого молодого інженера, виділили велетенський бюджет і запропонували створювати нові моделі двигунів та катери для перегонів, щоб продемонструвати їхні можливості.

Сюжет розпочинається, коли до класу переводять нового учня, який виявляється пов’язаним із керівництвом корпорації. На перший погляд, він прийшов знищити клас-конструкторське бюро, що не виправдало сподівань керівництва, але зрештою все виявляється набагато складніше.

«Класна криза» — типове аніме про школярок
Якщо відволіктися від двигунів і корпорацій, «Класна криза» — типове аніме про школярок

«Класна криза» здається смішним і простуватим серіалом про майбутнє. Але чим далі, тим більш похмурою, складною та інколи кривавою виглядає космічна індустрія. Він наочно показує, що польоти в космос — це не тільки кораблі та космонавти. Це ще бюджети, презентації, підрядники, профспілки та навіть підтримка політиків.