Телескоп TESS виявив роздутий супернептун

Проаналізувавши дані, зібрані телескопом TESS, міжнародна команда астрономів виявила нову екзопланету. Вона являє собою роздутий супернептун.

Супернептун в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (IPAC)

Космічний телескоп TESS проводить огляд приблизно 200 тисяч найяскравіших зір, розташованих поруч із Сонцем. Його метою є пошук періодичних змін яскравості, які викликані транзитами екзопланет, що обертаються навколо них. За час своєї місії телескоп ідентифікував близько 6600 кандидатів в екзопланети. На сьогодні астрономи зуміли підтвердити існування 331 з них.

Одним із вивчених TESS світом став жовтий карлик TOI-2498, розташований на відстані 900 світлових років від Землі. Космічній обсерваторії вдалося зафіксувати регулярні зміни блиску зорі, що свідчать про наявність у неї невидимого компаньйона. Подальші спостереження, виконані наземними телескопами, дали змогу підтвердити існування цього тіла та визначити його основні характеристики.

Виявилося, що радіус новознайденої екзопланети в шість, а маса в 34,6 раза перевершують радіус і масу Землі. Це дає середню густину в 0,86 г/см³. Отже, екзопланета являє собою «роздутий» супернептун. Подібні тіла займають проміжне положення між планетами на кшталт Нептуна та більшими газовими гігантами, такими як Сатурн і Юпітер.

Очевидно, «роздутість» екзопланети пов’язана з її орбітою. Вона проходить на відстані всього в 0,05 а. о. (7 млн км) від зорі. Супернептун робить один оберт за 3,74 дня. За оцінками астрономів, рівноважна температура його поверхні перевищує 1150 °C.

Розрахунки астрономів свідчать про те, що зараз на газову оболонку планети припадає приблизно 27% від загальної маси екзопланети. Найімовірніше, вона втратила частину речовини через близькість до зорі. На думку дослідників, у момент свого утворення (3,6 млрд років тому) екзопланета була порівнянна за розміром із Сатурном, а масова частка її газової оболонки становила від 30% до 45%.

Ви також можете почитати про те, як астрономи підтвердили «сирітство» шести екзопланет.