Телескоп Hubble продовжить працювати з одним гіроскопом

Понад тиждень тому космічний телескоп Hubble перейшов у безпечний режим. 4 червня фахівці NASA повідомили, що причиною цього став вихід із ладу одного з гіроскопів. Тепер обсерваторія продовжить працювати лише на одному приладі.

Космічний телескоп Hubble
Космічний телескоп Hubble. Джерело: NASA

Космічний телескоп Hubble вийшов із ладу

Понад тиждень тому NASA повідомила, що космічний телескоп Hubble перейшов у сплячий режим, коли один із трьох гіроскопів, що досі працювали на ньому, остаточно вийшов із ладу. До того він вже кілька разів припиняв працювати, але щоразу фахівцям вдавалося повернути його до роботи.

4 червня офіційні особи аерокосмічної адміністрації влаштували щодо нього брифінг, де стало відомо, що повернути гіроскоп до життя не вдалося. Тепер інженери змушені привести в дію план, розроблений ще 20 років тому.

Згідно з ним, Hubble постійно використовуватиме для орієнтації тільки один із двох гіроскопів, що залишилися. Це сильно зменшить його можливості. Кількість спостережень, які він зможе робити за тиждень, зменшиться на 12 відсотків.

Буде також зменшена гнучкість планування спостережень поблизу Сонця, оскільки режим одного гіроскопа матиме більшу зону відчуження. Hubble не зможе спостерігати рухомі об’єкти ближче до Марса, такі як Місяць або близькоземні астероїди. Однак обсерваторія все ще продовжуватиме активні спостереження. Очікується, що вона перебуватиме в експлуатації принаймні до 2030-х років.

Можливе обслуговування телескопа

Два гіроскопи, що залишилися, є «покращеними» варіантами, встановленими під час останньої місії обслуговування шатла до Hubble в 2009 році, та розраховані на термін служби, що в п’ять разів перевищує номінальний — 50 000 годин.

Один гіроскоп пропрацював 142 000 годин, а другий — майже 90 000. Жоден із них не зазнав серйозних проблем, на відміну від несправного гіроскопа.

Проблеми з несправним гіроскопом Hubble призвели до поновлення розмов про відправлення приватної місії до космічного телескопа для підвищення його орбіти та можливого ремонту. У вересні 2022 року NASA оголосила, що підписала угоду про Космічний акт зі SpaceX для вивчення місії перезапуску Hubble за допомогою космічного корабля Crew Dragon з можливістю виконання ремонту, наприклад, встановлення нових гіроскопів.

Ще близько року тому фахівці дали позитивний висновок щодо можливості такої місії. Однак відтоді і NASA, і SpaceX нічого не говорили про конкретні плани. І ось тепер стало зрозуміло, що цього польоту не буде. У космічній агенції занадто сильно бояться, що астронавти пошкодять старий телескоп.

За матеріалами spacenews.com