Телескоп Gemini South отримав спектр «зорі золотого стандарту»

Розташований у Чилі телескоп Gemini South отримав спектр яскравої, хімічно складної зорі HD 222925. У цьому йому допоміг новий спектрограф високої роздільної здатності GHOST.

Спектр зорі HD 222925. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/GHOST Consortium

Спектрограф GHOST

Спектрографи є одними з найважливіших наукових інструментів у астрономії. На відміну від камер високої роздільної здатності, що реєструють дивовижні деталі далеких зір та галактик, вони точно аналізують спектр світла, яке вони випромінюють. Це дозволяє розкрити інформацію про їхній хімічний склад, рух і обертання, а також про стародавні об’єкти на краю спостережуваного Всесвіту.

Співробітники обсерваторії Gemini South і спектрограф GHOST. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/M. Paredes

Створення GHOST розпочалося у 2010 році та зайняло десять років. Інструмент був доставлений в обсерваторію Gemini South ще у 2020-му, але через пандемію COVID-19 його введення в експлуатацію відбулося лише цього року. Спектральна роздільна здатність GHOST вдесятеро перевищує роздільну здатність GMOS — іншого оптичного спектрографа обсерваторії. На сьогодні він є найбільш чутливим спектрографом високої роздільної здатності, які використовуються на телескопах порівнянного розміру.

Зоря HD 222925

Першою метою GHOST стала зоря HD 222925, що розташована на відстані 1400 світлових років у напрямку до сузір’я Тукана та належить до спектрального класу F. Вона відрізняється вельми значним вмістом різних хімічних елементів. Загалом астрономам вдалося ідентифікувати у ній 65 елементів таблиці Менделєєва. 42 з них — це важкі елементи, на кшталт срібла та золота. Через це деякі ЗМІ навіть назвали HD 222925 «зорею золотого стандарту».

Ви також можете почитати про те, як телескоп обсерваторії Gemini South зазнімкував галактику з гексагональним ядром.