Таємнича кібератака вивела з ладу найсучаснішу обсерваторію на Землі

Міжнародна обсерваторія Gemini, яка відіграє ключову роль у світових астрономічних дослідженнях, тимчасово припинила свою діяльність після загадкової кібератаки. Виконавці нападу та їхні мотиви лишаються невідомими.

Південна обсерваторія Gemini в Чилі
Південний телескоп Gemini в Чилі. Фото: NOIRLab

Комп’ютерне втручання, що сталося рано вранці 1 серпня, призвело до призупинення роботи Північного та Південного телескопів Gemini. Про це повідомила Національна лабораторія оптико-інфрачервоної астрономії (NOIRLab) 24 серпня. В результаті атаки відключився Північний телескоп розташований на Гаваях, а також Південний у Серро Тололо (Чилі). Варто зауважити, що обсерваторії, що розташовані на аризонській горі Кітт Пік, не були атаковані кіберзлочинцями.

У якості запобіжного західу веб-сайт Gemini.edu був переведений в офлайн-режим. З міркувань безпеки NOIRLab не може розкрити більше деталей кібератаки. Втім, організація висловлює вдячність своїй команді з безпеки за оперативну реакцію, що запобігла найгіршому розвитку подій.

Gemini
Північний телескоп Gemini на вулкані Мауна-Кеа (Гавайські острови). Фото: NOIRLab

«Як і всі члени астрономічної спільноти, ми розчаровані тим, що деякі з наших телескопів тимчасово не працюють. Однак ми маємо можливість продовжувати спостереження за допомогою деяких телескопів завдяки резервним системам. Ми висловлюємо подяку астрономічній спільноті за підтримку в цей важкий час і вдячні всім за терпіння, поки наші команди продовжують працювати над відновленням нормальної роботи», — йдеться у повідомленні NOIRLab.

Національна лабораторія зберігає оптимізм щодо скорої активації телескопів та виходу на нормальний робочий режим.

Невідомі мотиви хакерів

NOIRLab відіграє важливу роль у здійсненні оптичних та інфрачервоних наземних астрономічних спостережень за підтримки Національного наукового фонду (NSF). Незважаючи на те, що телескопи обсерваторії Gemini не є найбільшими за розміром, вони виділяються своєю універсальністю, інноваційними інструментами та стратегічним розташуванням як у Північній, так і у Південній півкулях. Це дає дослідникам можливість вивчати широкий спектр астрономічних об’єктів і явищ.

Щодо відповідальних за цю кібератаку або їхніх мотивів, то це досі лишається загадкою. Але варто зазначити, що Національний центр контррозвідки та безпеки США (NCSC) раніше вже попереджав громадськість про подібні загрози, включно з можливістю шпигунства в космічному секторі. Це підкреслює критичне значення космічних активів для національної безпеки й економічної стійкості.

Раніше астрономічні обсерваторії також зазнавали кібератак. Минулого року об’єктом такої атаки стала Атакамська велика міліметрова/субміліметрова мережа (ALMA) в Чилі. Хакери також атакували NASA, що змусило керівництво організації акцентувати необхідність підвищення заходів кібербезпеки.

Раніше ми повідомляли про те, як хакери поширюють небезпечний вірус через фото з James Webb.

За матеріалами Gizmodo