Ступінь китайської ракети «Чанчжен-5B» впав у море Сулу

30 липня центральний ступінь ракети «Чанчжен-5B» увійшов у земну атмосферу над південно-східною Азією. За даними Китайського національного космічного управління, його уламки впали у море Сулу. Воно знаходиться у Тихому океані між Філіппінами, Малайзією та Індонезією.

Незабаром після цієї події у мережі з’явилося кілька відео зроблених мешканцями Індонезії та Малайзії. Вони демонструють вхід в атмосферу та розпад якогось об’єкта. Виходячи з його швидкості руху та поведінки, напевно це ступінь «Чанчжен-5B». Наразі невідомо, чи всі його уламки впали у море, чи якимось із них вдалося досягти суші.

Космічна «російська рулетка»

Як правило, центральні (перші ступені), які є найбільшим компонентом ракет-носіїв, не набирають першої космічної швидкості та повертаються на Землю відразу після запуску. Приблизні райони їхнього падіння заздалегідь зачиняються для повітряного руху та судноплавства.

Місце падіння ступеня ракети «Чанчжен-5B». Джерело: Marco Langbroek

Однак «Чанчжен-5B» є винятком. При місіях із виведенням вантажів на низькі навколоземні орбіти її центральний ступінь набирає достатньої швидкості, щоб залишитися у космосі. Її довжина становить 30 метрів, діаметр — 5 метрів, маса (без палива) — близько 21 тонни. Останній показник можна порівняти з масою радянської орбітальної станції «Салют-7». При цьому, двигуни «Чанчжен-5B» не мають можливості повторного включення. А це означає, що інженери не мають можливості звести її з орбіти над попередньо обраною ділянкою.

Отже, кожен пуск за участю «Чанчжен-5B» перетворюється на своєрідну «російську рулетку». Заздалегідь відомо лише, що її центральний ступінь увійде в атмосферу в районі між 41° північною та 41° південною широтою. Зробити більш точний прогноз зазвичай неможливо через безліч факторів, здатних вплинути на поведінку ступеня. А лише хвилинна похибка у розрахунку часу означає, що точка входу в атмосферу зміститься на 500 км.

Пуск ракети «Чанчжен-5В» із модулем «Веньтян». Джерело: CASC

Хороша новина полягає в тому, що більша частина ступеня зазвичай згоряє в атмосфері. Але деякі його фрагменти (наприклад двигуни) можуть досягти поверхні. Подібне, наприклад, сталося 2020 року, коли кілька уламків «Чанчжен-5B» впали на території Кот-д’Івуару.

Критика китайської влади

Варто зазначити, що NASA вже кілька разів критикувала китайську владу за відсутність зусиль щодо активного вивода з орбіти та затоплення в безпечних районах ступенів ракет. Цей випадок не став винятком. Адміністратор NASA засудив владу КНР у тому, що вона знову не надала конкретну інформацію про траєкторію польоту «Чанчжен-5B» та її ступеня, який міг би дозволити краще оцінити потенційні ризики її падіння.

Наступна «російська рулетка» за участю центрального ступеня «Чанчжен-5B» відбудеться вже восени цього року. У жовтні ракета відправить на орбіту другий лабораторний модуль для станції «Тяньгун».