Starlink заважає спостерігати за найяскравішою надновою за останні 5 років

В рукаві галактики Цівочне Колесо (M101) нещодавно вибухнула наднова зоря. Її вогняну агонію, як повідомляють астрономи, можна буде спостерігати ще кілька місяців навіть за допомогою аматорських телескопів.

SN 2023ixf
Розташування наднової SN 2023ixf у галактиці M101

Наднову зорю, яка тепер позначена як SN 2023ixf, вперше побачив Коіті Ітагакі з Японії 19 травня. Спостерігачі за світилами на обсерваторії Zwicky Transient Facility в Каліфорнії підтвердили космічний вибух.

«Нам досі невідома природа того, як напередодні вибуху зорі б’ються у передсмертних конвульсіях. Дуже важко зловити зорю напередодні спалаху наднової, бо більшість із них розташовані дуже далеко. Ця наднова SN 2023ixf багато чого нас навчить», — прокоментував Енді Гоуелл, професор Каліфорнійського університету в Санта-Барбарі та астроном з обсерваторії Лас-Кумбрес.

Особливості вибуху наднової

Астрономи швидко визначили, що космічний вибух — це наднова типу II, в якій ядро масивної зорі раптово руйнується, коли у неї закінчується паливо і вона не може протистояти власній гравітації. Рідна галактика наднової перебуває відносно близько — всього за 21 млн світлових років від нас. NASA стверджує, що вибух був найближчою надновою, яку бачили за останні п’ять років.

Оскільки наднова розташована відносно близько і є молодою за космічними мірками, вчені прагнуть вивчити її, сподіваючись, що вона може надати нові захопливі подробиці про еволюцію масивних зір і про те, як вони вмирають.

Ненависть до Starlink

Спостерігачі за небом також скористалися нагодою поскаржитися на те, що супутники SpaceX Ілона Маска засмічують зоряний небосхил, що свідчить про дедалі помітніший розрив між мільярдером та астрономічною спільнотою.

«Ніщо так не псує зображення наднової, як шматок космічного сміття від супутників Ілона Маска», — написав у твіттері Девід Фуллер, поділившись світлинами галактики Маховик і наднової, на якому яскравий шлях супутника Starlink спотворює зображення.

Раніше ми повідомляли про те, як була виявлена наднова з «неправильним» вибухом.