Starlink пережили шквал зближень з уламками збитого росією супутника

Нещодавно запущена група супутників Starlink пережила цілий шквал небезпечних зближень з уламками супутника «Космос-1408». Він був знищений під час тогорічного тесту російської протисупутникової зброї.

Космічне сміття в уявленні художника. Джерело: gizmodo.com

15 листопада росія провела випробування протисупутникової зброї, під час якого був знищений апарат «Космос-1408». Безрозсудний тест призвів до утворення кількох тисяч уламків на висотах, де знаходиться основна частина діючих супутників.

За даними компанії COMSPOC, яка займається відстеженням загроз у навколоземному просторі, на навколоземній орбіті вже відбулося кілька «шквалів» небезпечних зближень, коли уламки «Космос-1408» проходили у небезпечній близькості (на відстані менше ніж 10 км) від космічних діючих апаратів. Такі події, зокрема, фіксувалися у січні та квітні.

Тепер під удар потрапила система Starlink. За даними COMSPOC, 6 серпня на навколоземній орбіті було зафіксовано понад 6 000 загрозливих зближень за участю 841 супутника (приблизно 30% від усієї групи Starlink). Найбільшою небезпекою виявилися нещодавно запущені групи апаратів, які виведені на сонячно-синхронні орбіти.

Супутники Starlink в уявленні художника. Джерело: SpaceX

Всі супутники Starlink обладнані системою ухилення від космічного сміття під управлінням штучного інтелекту, що дозволяє їм самостійно робити необхідні маневри. Наразі невідомо, чи довелося їм активувати її під час недавнього «шквалу». Раніше SpaceX повідомляла, що у період з грудня 2021 по травень 2022 року супутники Starlink виконали близько 7 000 маневрів ухилення, 1700 з яких були пов’язані з наслідками випробувань російської протисупутникової зброї.

Варто відзначити, що в той час, як SpaceX має подібну технологію, вона не доступна іншим супутниковим оператором, що ускладнює їм завдання оперативного реагування на орбітальні загрози. А це значно збільшує шанси на те, що рано чи пізно, фрагмент «Космосу-1408» зіткнеться з якимось космічним апаратом, що приведе до утворення ще більшої кількості небезпечних уламків.

Ви також можете прочитати нашу статтю про технології протисупутникової війни.