Старе світило може дати нове розуміння зоряної еволюції

Нещодавно відкрита зоря може кинути виклик деяким моделям еволюції світил і того, як вони виробляють елементи в міру старіння.

Стара зоря
Стара зоря. Джерело: phys.org

Виняткова зоря на пізніх етапах еволюції

Усі елементи у Всесвіті утворюються всередині зір. Зі старінням світила змінюється склад елементів, що містяться в ньому. Наприклад, загальновизнано, що під час згоряння зорі втрачають легші елементи, такі як літій, в обмін на важчі елементи, такі як вуглець і кисень.

Але нове дослідження, проведене під керівництвом вчених з Університету Флориди та за участі астронома з Університету штату Північна Кароліна, вивчає зорю, яка, схоже, є винятком. Ця праця опублікована в журналі The Astrophysical Journal.

Зоря J0524-0336 була відкрита під час дослідження, спрямованого на пошук старих зір у Чумацькому Шляху. Вона проеволюціонувала, тобто перебуває на пізніх стадіях свого життя і починає ставати нестабільною. Це також означає, що вона набагато більша і яскравіша за більшість інших світил свого типу, за оцінками, приблизно в 30 разів більша за Сонце.

Виявлення літію

Дослідники застосували спектроскопію, яка використовує довжини хвиль світла для вимірювання кількості елементів, присутніх у зорі, й виявили велику кількість літію в J0524-0336, що було несподівано для світила такого віку.

«Коли наша команда вперше подивилася на спектр цієї зорі в 2018 році, ми подумали, що в наших даних є помилка в тому місці, де ми повинні були б виявити літій, — говорить Ян Редерер, доцент кафедри фізики в Університеті штату Північна Кароліна. — Але коли я уважніше подивився на дані в 2019 році, то подумав, що початкові дані можуть бути правильними, тому зібрав додатковий спектр цієї зорі наступного місяця, і ми підтвердили, що сигнал був справжнім».

Гіпотези щодо зорі J0524-0336

Команда висунула кілька потенційних гіпотез для пояснення високого вмісту літію в J0524-0336. Вона може перебувати на поки що неспостережуваній фазі еволюційного циклу зір або ж могла отримати цей елемент у результаті недавньої взаємодії з іншим небесним тілом.

Теоретично вважається, що такі старі та великі зорі, як ця, з віком поглинають сусідні планети та світила, тому J0524-0336, можливо, просто підхопила інше багате на літій тіло і ще не встигла розплавити нову матерію.

Рана Еззеддін, професор астрономії в Університеті Флориди та співавтор дослідження, вважає, що, враховуючи кількість літію, знайденого в J0524-0336, цілком ймовірно, що обидві гіпотези могли мати місце, але необхідно провести додаткову роботу.

«Якщо ми знайдемо скупчення пилу в навколозоряному диску або кільце уламків і матеріалів, що викидаються із зорі, це явно вкаже на подію втрати маси, наприклад, зоряну взаємодію, — говорить Еззеддін. — Якщо ми не спостерігаємо такого диска, то можемо зробити висновок, що збагачення літію може відбуватися через процес всередині зорі, який ще належить детально вивчити».

Старе світило може дати нове розуміння зоряної еволюції