США та Індія домовилися про співпрацю у космосі

США та Індія підписали низку документів про співпрацю у космічній сфері. Головним із них стали Угоди Артеміди, які регулюють освоєння Місяця. Усе це свідчить на користь того, що Індія у майбутньому не стане партнером росії та Китаю у справі будівництва їхньої спільної бази на супутнику нашої планети.

США та Індія домовились про співпрацю у космосі
США та Індія домовились про співпрацю у космосі. Джерело: spacenews.com

США та Індія співпрацюватимуть у космосі

22 червня 2023 року стало відомо, що серед документів, підписаних прем’єр-міністром Індії Нарендрою Моді під час його візиту до США, були й такі, що стосувалися космічної сфери. Під час спільної пресконференції голови держав повідомили, що домовилися про широку співпрацю, зокрема й щодо проєктів у навколоземному просторі.

Головним документом, який стосується космосу, безумовно, є Угоди Артеміди. Він описує принципи, відповідно до яких країни мають разом освоювати Місяць. Індія вже 27 держава, яка стала членом клубу країн, які зобов’язалися їх виконувати.

Політ індійського астронавта на МКС

Щодо інших документів, то насамперед привертає до себе увагу заява NASA та індійської космічної агенції ISRO про те, що вони мають мету розпочати спільні зусилля для польоту на Міжнародну космічну станцію у 2024 році.

Як треба розуміти цю заяву, сторони пояснень не залишили. Проте експерти припускають, що йдеться про політ індійського астронавта під час однієї з приватних місій. Щоправда, для цього йому чи їй доведеться пройти додаткову підготовку в NASA.

Взагалі в Індії є власний проєкт пілотованого космічного корабля «Гаганьян». Проте дата його першого запуску в 2022 році, яку Моді оголосив у 2018-му, вже минула, а польоту так і не сталося. Тепер очікується, що він відбудеться не раніше 2025-го.

Кому вигідна ця співпраця

До сьогодні США та Індія вже мали угоду про співпрацю у космічній сфері. Однак нові документи її значно розширюють. На перший погляд, це вигідно насамперед самій Індії. Країна має власну програму наукового дослідження Марса та Місяця.

Місячний зонд «Чандраян-3» у липні саме має вирушити у космос. Ця місія буде повторенням попередньої, яка завершилася «жорсткою посадкою». А Індія хоче стати четвертою країною після США, СРСР та Китаю, чий апарат здійснив м’яку посадку на поверхню нашого супутника. І тепер можна не сумніватися, що США усіляко сприятимуть цьому.

Проте і для США у підписаних угодах є величезна вигода. Вона стосується тих самих Угод Артеміди. За ними стоїть бажання Сполучених Штатів побудувати на Місяці велику міжнародну базу, на якій головувати будуть вони.

Росія та Китай вже оголосили про своє небажання брати участь у цьому проєкті й вирішили будувати власну станцію. Існувало побоювання, що Індія, яка багато для кого є «темною конячкою» космічної сфери, приєднається до них і посилить цей альянс. Проте тепер Сполученим Штатам у цьому плані можна трохи розслабитися.

За матеріалами spacenews.com.