Спіймати Квадрантиди

Як завжди, новий метеорний рік починається з активізації потоку Квадрантид, максимум якого припадає на 3 або 4 січня. Цей потік досить примхливий — у ньому рідко трапляються яскраві метеори, а його пік триває лише пару годин, протягом яких іноді вдається побачити кілька сотень «падаючих зірок», після чого вони майже зникають. Чого нам чекати від Квадрантид у 2023 році?

Як окремий метеорний рій Квадрантиди виявили ще на початку XIX століття, однак довго не могли знайти його «батьківський» об’єкт. Нарешті у 2003 був відкритий невеликий близькоземний астероїд 2003 EH1, що рухається по типово «кометній» витягнутій орбіті з періодом 5,5 років. Його орбітальні параметри дуже близькі до аналогічних показників метеорів рою. Більшість астрономів схильна вважати його «висохлою» кометою. Але пояснень інших особливостей потоку вчені досі не мають, тому його регулярні аматорські спостереження мають суттєве наукове значення.

Сузір’я Квадранта на зоряній мапі XIX століття

Радіант потоку розташований у північній частині сузір’я Волопасу, яку до 1922 року деякі астрономи відносили до офіційно незатвердженого сузір’я Стінного Квадранта. Нинішнього року побачити Квадрантиди заважатиме майже повний Місяць, що ховатиметься за горизонтом уже на початку ранкових сутінків (у Києві це станеться майже рівно о 6-й ранку за місцевим часом). Його сяйво «засвітить» слабкі метеори й зробить їх непомітними. Згідно з останніми прогнозами, максимум потоку очікується 4 січня приблизно о 3-4 годині за всесвітнім часом, тобто о 5-6 годині за київським. Отже, ми матимемо приблизно півгодини достатньо темного неба, щоб спробувати його «спіймати». Для спостерігачів на півдні та сході України наш природний супутник зникне ще раніше, тому вони отримають певну перевагу. На жаль, саме ці райони зараз є місцями активних бойових дій.

Положення радіанту Квадрантид на ранковому небі в наших широтах

У кожному випадку, в разі наявності чистого неба варто спробувати подивитися цей цікавий потік. Його радіант уранці підніметься високо над горизонтом, а взагалі його метеори з’являтимуться практично по всій небесній сфері. Наступного разу наша планета увійде в достатньо потужний метеорний рій аж у квітні — це будуть Ліриди з інтенсивністю в максимумі близько 20 «падаючих зірок» за годину.