Що міститься всередині Землі?

Земля — планета Сонячної системи, на поверхні якої ми всі живемо. Жодна людина не опускалася в її глибини більше, ніж на кілька кілометрів, і не бачила, що міститься в її центрі. Проте вчені можуть розповісти, як влаштоване її ядро, звідки беруться землетруси та магнітне поле.

Де знаходиться ядро Землі?
Де міститься ядро Землі?

1. Що собою являє ядро Землі?

Наша планета має середній діаметр 12 742 км. В її центрі розташоване ядро діаметром 3500 км. У порівнянні з поверхнею Землі, її ядро дуже гаряче і має набагато більшу густину. Такі висновки науковці зробили, виходячи із загальної маси планети. Вони підрахували її середню густину і вона виявилася набагато більшою за цей показник для літосфери.

А отже, густина ядра Землі може сягати 12 500 кг/м3. При цьому воно складається з двох частин. Внутрішня є твердою і щільнішою, її діаметр складає 2440 км. Внутрішню частину оточує рідке зовнішнє ядро. Вчені вважають, що обидві частини складаються переважно з нікелю та заліза.

2. Звідки береться магнітне поле?

Загально визнаним є те, що саме ядро Землі є джерелом магнітного поля планети. Точніше, головним чином за це відповідає внутрішнє ядро. Воно, як вже було сказано, тверде, складається з металів, що проводять електричний струм, і має заряд.

Внутрішнє ядро Землі обертається з трохи іншою швидкістю, ніж сама планета, через це виникає складна взаємодія із зовнішнім ядром, що породжує електричні струми й, як наслідок, створює магнітне поле, яке ми й фіксуємо за допомогою компасу.

3. Яка температура в центрі Землі?

У міру віддалення від поверхні Землі збільшується не лише густина, а й температура. Вже на глибині у кілька десятків кілометрів матеріал перебуває у розплавленому стані. В ядрі ж Землі температура може сягати 5960°С.

Це майже стільки ж, скільки й на поверхні Сонця. Проте це зовсім не означає, що наша планета насправді така ж гаряча, як і зоря, навколо якої вона обертається. Глибини останньої набагато спекотніші. Температура там може сягати мільйонів градусів.

4. Що таке мантія Землі?

Між зовнішнім ядром та корою планети розташований шар, який називається мантією. Саме на нього припадає найбільша частина маси нашої планети. Речовина у ній перебуває у розплавленому, але при цьому надзвичайно в’язкому стані. Тобто вона може текти, але робить це надзвичайно повільно.

Мантія Землі переважно складається з оксидів магнію та кремнію. Також достатньо багато у ній оксидів заліза та алюмінію. Від кори вона відділена поверхнею Мохоровичича. Інколи матеріал мантії підходить близько до поверхні, розріджується, з нього виділяються розчинені гази й, зрештою, все це може завершитися вибухоподібним викидом матеріалів на поверхню, який ми називаємо виверженням вулкана.

5. Де виникають землетруси?

Як не дивно, ядро Землі жодним чином не пов’язане із землетрусами. Більшість із них викликана рухом літосферних плит. Це той шар літосфери, який розташований вище за мантію. Саме зіткнення його шматків, що плавають поверхнею Мохоровичича, викликає більшість найруйнівніших тектонічних явищ.

Проте сам рух літосферних плит може бути пов’язаний із процесами, які відбуваються значно глибше. Науковці стверджують, що в мантії Землі є гарячі потоки, які називаються плюмами. Якщо такий підійде до поверхні, він може почати не лише проплавляти тектонічну плиту, а й штовхати її в певний бік.