Що блокує ультрафіолет в атмосфері Венери?

Атмосфера Венери поглинає більше ультрафіолетового випромінювання, ніж розраховували вчені. Вони вважають, що причиною цього є наявність у газовій оболонці дисірки S₂, і використали розрахунки, щоб показати, як утворюється ця речовина.

Вулкани на Венері виділяють сірку, яка блокує ультрафіолет
Вулкани на Венері виділяють сірку, яка блокує ультрафіолет. Джерело: www.universetoday.com

Яка хімічна сполука поглинає ультрафіолет?

Венера огорнута щільним коконом хмар, які складаються переважно з сірковмісних сполук. Вони відбивають більшу частину променів як іззовні, так і зсередини. Це призводить до двох наслідків: катастрофічного парникового ефекту та красивого яскравого блиску цієї планети на нашому небосхилі.

Однак у випромінюванні, що доходить від Венери до космічних апаратів та наземних спостерігачів, міститься менше ультрафіолету, ніж мало би бути, зважаючи на сучасні уявлення про її хімічний склад. Тож у її атмосфері присутній невідомий поглинач цього діапазону.

Вчені припустили, що цим невідомим поглиначем може бути дисірка, що складається з двох атомів сульфуру, з’єднаних разом. Вона не тільки ефективно поглинає ультрафіолет, але й може перетворюватися на інші сполуки, які роблять це ще краще.

Алотропні форми сірки

Сірка має чимало різновидів, що складаються з чотирьох і навіть восьми атомів цього елементу, з’єднаних разом. Вони називаються її алотропними формами. Вчені дійшли висновку, що в атмосфері Венери відбуваються складні процеси, під час яких одні сполуки сульфуру перетворюються на інші.

Причина, через яку алотропну сірку досі не розглядали як поглинач ультрафіолету на Венері, полягає в тому, що, як було прийнято вважати, вони не можуть утворюватися з окремих атомів у достатніх кількостях. Крім того, експерименти з сумішами сірки, хлору та оксигену вкрай складні та небезпечні. Тож цього разу вчені вдалися до математичних методів моделювання атмосфери нашої сусідки.

Фахівці змогли знайти значно простіший шлях утворення дисірки, ніж її прямий синтез із окремих атомів. Сульфур має кілька оксидів, які у великій кількості присутні в атмосфері Венери. Один із них — діоксид сірки SO₂ — під дією сонячного випромінювання легко розпадається на два інші: SO та S₂O. І вже вони, взаємодіючи між собою, можуть перетворюватися на різні алотропні форми, у тому числі й на дисірку.

Наразі запропонована модель поглинача ультрафіолету в атмосфері Венери лишається теоретичною. Вчені чекають на закінчення складних лабораторних досліджень, які підтвердять цю теорію або спростують її.