Самотні блакитні зорі

Астрономи відкрили новий тип систем, які складаються з нещільно розташованих молодих зір. Схоже, вони утворилися з газу, що був викинутий із галактик. При цьому світила багаті металами, але, схоже, вони помруть молодими.

Блакитні зорі за межами галактик
Блакитні зорі

«Блакитні плями»

Вчені з Університету Аризони відкрили новий тип зоряних систем, які називаються «блакитними плямами». Вони розташовані за межами будь-якої галактики, але при цьому самі ними не є. Зорі у них перебувають на великій відстані та дуже хаотично. Якоїсь структури у них виявити не вдалося.

При цьому складаються ці системи з молодих гарячих зір. Деякі їхні групи віддалені від найближчої галактики на відстань 300 тис. світлових років, тобто втричі більшу, ніж діаметр Чумацького Шляху. Їх вдалося виявити завдяки вивченню газових хмар, які оточують нашу Галактику.

Вчені вважали, що ці велетенські маси газу пов’язані саме з Чумацьким Шляхом. Однак нещодавнє дослідження показало, що вони розташовані значно далі та скоріше належать до сусіднього скупчення Діви. Тоді ж виявили й розсип блакитних зір, що пов’язані з ними.

Як утворилися ізольовані блакитні зорі

Утворення зір у хмарах молекулярного водню є звичайною справою. Тому вчені не були здивовані тим, що знайдені системи всі молоді. Значно дивнішим виявилося те, що безпосередньо біля світил молекулярний водень майже відсутній. Можливо, він там присутній у вигляді атомів, але все одно це достатньо дивним чином поєднується з їхнім блакитним кольором.

Останній означає, що зорі дуже гарячі й швидко спалять своє термоядерне паливо та помруть молодими. Таке враження, що ми побачили у «блакитних плямах» якусь хвилю зореутворення, яка має згаснути відносно скоро.

Молекулярні хмари
Газові хмари та зорі в них

При цьому у зір є одна дивна особливість. Вони багаті металами, тобто елементами, важчими за гелій. А вони могли утворитися тільки у попередньому поколінні світил. Це означає, що газові хмари, які дали їм початок, були колись частиною однієї з галактик.

Газові хмари, викинуті з галактик

Відомо два основних механізми викидання газових хмар із галактик. Перший пов’язаний із припливними силами. Коли дві галактики проходять одна повз іншу, то буквально «здирають» одна з одної газ та зорі.

Другий полягає у вибиванні газу під час зіткнення зоряних систем. Коли менша з них, наприклад, карликова галактика чи кулясте скупчення, врізається у більшу, то магнітні поля та гравітація працюють разом, вириваючи з них газ способом, схожим на вибивання пилу з ковдри.

Завдяки одному з цих способів кілька мільйонів років тому й утворилися газові хмари, що дали початок «блакитним плямам». Причому вчені надають перевагу другому з них. Дія припливних сил для цього занадто повільна.