Розподіл температур всередині Землі викликає магнітні аномалії

Вчені відкрили нерівномірність розповсюдження тепла від ядра до поверхні Землі. Вважається, що саме це явище викликає магнітні аномалії над деякими районами. Вони можуть створити проблеми з супутниковим зв’язком.

Магнітне поле Землі
Магнітне поле Землі. Джерело: www.smithsonianmag.com

Земне ядро — джерело тепла та магнітного поля

Геофізики з університету Лідса запевняють, що вони зрозуміли, як у земному магнітному полі виникають нерівномірності, які ми називаємо аномаліями. На їхню думку, причиною цього є особливості розподілу тепла всередині Землі.

І внутрішнє тепло, і магнітне поле нашої планети народжуються у її зовнішньому ядрі. Це велетенська куля рідкого заліза, яка розжарена радіоактивним розпадом до 5000 градусів та обертається з великою швидкістю, створюючи ефект динамо-машини.

Над ядром є мантія, у якій виникають конвективні потоки, які відносять тепло у бік поверхні. Нове дослідження показало, що цей процес не відбувається рівномірно по всьому об’єму нашої планети, й саме це викликає магнітні аномалії.

Як виникають магнітні аномалії

Сейсмічний аналіз виявив, що є особливо гарячі регіони мантії. Комп’ютерне моделювання, проведене дослідниками, показало, що у цих зонах охолодження ядра іде повільніше через малий перепад температур. Як наслідок, конвективні потоки значно слабші, а разом із ними й магнітне поле розповсюджується слабше.

Особливо гарячою мантія є під Африкою та Тихим океаном. Цілком можливо, що саме з нею пов’язана відома вже достатньо давно магнітною аномалією над Південною Атлантикою. Магнітне поле в цьому районі настільки слабке, що при підвищеній активності Сонця регулярно виникають проблеми з супутниками чи просто зі зв’язком.

Раніше про причини виникнення цієї аномалії вчені могли тільки гадати. Тому і те, наскільки довго вона може існувати, лишалося невідомим. Однак тепер зрозуміло, що зміна потоків на межі ядра та магми може тривати десятки мільйонів років, тож можна стверджувати, що вона там зберігатиметься ще довго.