Рівнодення — найкращий час, аби спостерігати полярні сяйва

Рівнодення — це не тільки час, коли світла та темна пори доби тривають однаково довго. Це також максимум полярних сяйв, або ж аврор, які викликані дією сонячного вітру. Вчені переконані, що причиною того є орієнтація полюсів.

Полярне сяйво
Полярне сяйво. Джерело: Anna Gorin/Getty Images

Весняне рівнодення

20 березня на Землі відбувається рівнодення. Довжина дня дорівнює тривалості ночі. У Північній півкулі воно буде весняним, тобто надалі довжина світлої частини доби буде збільшуватися, у Південній півкулі — осіннім, і там усе відбувається навпаки.

Однак є у цього періоду часу одна особливість, яка буде цікава для астролюбителів незалежно від того, в якій частині нашої планети вони преребувають. Саме на період обох рівнодень, весняного та осіннього, припадає максимум потужності полярних сяйв, і ймовірність побачити їх навіть у помірних широтах зростає.

Відповідно, під час обох сонцестоянь спостерігаються мінімуми активності полярних сяйв. Любителі астрономії помітили цю особливість, і вчені цілком підтримують їхні висновки. Щоправда, про причини цього явища, як і про те, чому взагалі виникає світіння у верхніх шарах атмосфери, одностайності серед науковців немає.

Положення магнітних полюсів

Загалом усі погоджуються, що полярні сяйва виникають тоді, коли частинки сонячного вітру взаємодіють із магнітним полем Землі. Як саме це відбувається — існує кілька різних теорій. Загальним у них є те, що магнітні полюси, тобто місця, де силові лінії входять у поверхню планети, відіграють вирішальну роль.

Магнітні полюси Землі не точно збігаються з географічними. Однак вони достатньо близькі до них для того, аби саме у дні рівнодень магнітна вісь планети була перпендикулярна до напрямку на Сонце. І це якимось чином впливає на те, наскільки активно магнітне поле гальмує заряджені частинки й перетворює їхню енергію на світло.

Як саме це відбувається — невідомо. 1973 року фізики Расел та Макферсон припустили, що причиною цього є вирівнювання азимутальних компонентів земного та сонячного магнітних полів і їхньої взаємодії у цьому стані. Інші дослідники вважають, що справа лише в тому, що силові лінії зустрічаються з частинками під прямим кутом.

Вчені відзначають, що ризик виникнення у березні сильної магнітної бурі та, як наслідок, полярного сяйва майже вдвічі вищий, ніж в кінці липня чи грудня.