Вчені досліджуватимуть потік електронів, який утворює північне сяйво

Місія ACES II має дослідити колообіг електронів у магнітосфері Землі, який призводить до утворення північних сяйв. Вона складатиметься з двох апаратів, які здійснять одночасно суборбітальний політ. Вчені хочуть зрозуміти, що відбувається в іоносфері.

Потік електронів призводить до утворення полярних сяйв
Полярне сяйво. Джерело: www.discover-the-world.com

Як виникає полярне сяйво?

NASA збирається запустити з Норвегії місію Aurora Current and Electrodynamics Structures II (ACES II). Вона складатиметься з двох апаратів, які одночасно здійснюватимуть суборбітальний політ. Метою цього експерименту є дослідження потоку електронів, який утворює полярне сяйво.

Сяйва виникають, коли електрони, що рухаються вздовж силових ліній магнітного поля, влітають в атмосферу біля магнітних полюсів Землі. Вони стикаються з молекулами газів, передають їм енергію і примушують світитися.

Але нічого не береться нізвідки. Щоб це явище тривало, має існувати постійний колообіг, потік електронів. Спочатку вони підіймаються із земної атмосфери, досягають силових ліній на певній висоті й потім летять до полюсів.

ACES II досліджуватиме потік електронів

Досі вчені досліджували тільки місця, де електрони повертаються до атмосфери та де вони вириваються з неї. Що відбувається у середній ділянці цього кола, яка розташована в іоносфері, на висоті у кілька сотень кілометрів, ніхто не вивчав.

Іоносфера має бути дуже хаотичним місцем. Отже, тут із лініями магнітного поля стикаються не тільки електрони, що підіймаються від поверхні. Назустріч їм летять заряджені частинки космічного випромінювання. Разом вони стикаються з силовими лініями та певним чином взаємодіють. Як саме — має дізнатися ACES II.

Вчені розраховують дочекатися, коли над магнітним полюсом виникне «пляма» північного сяйва. Тоді стартує перший з апаратів місії. Він підніметься на висоту 410 км.

За дві хвилини після цього стартує ракета з другим апаратом. Висота його польоту складатиме 159 км. Завдяки тому, що місця старту та напрямку руху в обох зондів будуть однаковими, вони зможуть одночасно спостерігати ту саму точку над поверхнею Землі.

Порівнюючи, як входить та виходить із земної атмосфери потік електронів, та процеси, що при цьому відбуваються в іоносфері, вчені зможуть зрозуміти, як у цілому працює ця циркуляція.