RemoveDEBRIS «загарпунив» тестову мішень

Космічні технології

Експериментальний апарат RemoveDEBRIS успішно виконав черговий етап програми випробувань різних перспективних технологій, призначених для боротьби із космічним сміттям. 8 лютого він вистрілив гарпуном у тестову мішень — бічну панель супутника-кубсата, закріплену на півтораметровій виносній штанзі.

Супутник RemoveDEBRISs. Джерело: SSTL

Компанія SSTL, яка побудувала RemoveDEBRIS, вже опублікувала відео тесту. Воно показує, як випущений зі швидкістю 20 м/с гарпун пробиває панель. Для того, щоб тестова мета сама не стала фрагментом космічного сміття, гарпун був пов’язаний тросом з базовим апаратом.

З усіх тестів, у яких бере участь RemoveDEBRIS, «загарпунювання» вважалося найбільш непередбачуваним, оскільки подібні експерименти ніколи не проводилися в умовах невагомості. У інженерів не було достатньої кількості даних, щоб дати точний прогноз того, як поведеться тестова мішень в момент попадання гарпуна.

Варто зазначити, що практичне застосування подібної технології викликає деякі питання. В реальних умовах буде потрібна дуже висока точність націлювання гарпуна, за для уникнення ризику його попадання, наприклад, в баки з паливом, що може викликати вибух та руйнування супутника, який зводиться з орбіти та призведе до утворення ще більшої кількості уламків.

На сьогодні RemoveDEBRIS провів випробування трьох технологій, які можна використовувати для боротьби з космічним сміттям. У вересні 2018 року він успішно обплутав сіткою супутник-мішень. Після того як мережа зачепила його, встановлені з обох боків електромотори стягнули її у вузол. У наступному тесті апарат відстежив місце розташування іншої мішені, використавши систему, яка складається з лідара (лазерного локатора) та камери.

Останнє випробування заплановане на березень. Під час нього RemoveDEBRIS розгорне спеціальне вітрило, яке має виконати роль аеродинамічного гальма та прискорить сходження апарата з орбіти шляхом гальмування у верхніх шарах атмосфери.

За матеріалами https://spaceflightnow.com